• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

سایپا آریا؛ شاهین هاچ بک با موتور میتسوبیشی

  • کد خبر : 45125
  • 19 ژانویه 2023 - 10:25

آریا نسخه هاچبک از شاهین سایپا است

که با اندکی افزایش ارتفاع، قامت بلندتری نسبت به این سدان اقتصادی داشته و در سال ۱۴۰۲ روانه بازار می‌شود. اطلاعات متعددی درباره مشخصات فنی آریا در رسانه‌های مختلف وجود دارد. اما خبر جدید مبنی بر پیشرانه وارداتی آریا سایپا بخشی از این اطلاعات را نقض می‌کند. ظاهرا سایپا تصمیم گرفته تا دور موتورهای ۱.۵ لیتری توربو مشترک با شاهین را خط بکشد و از یک پیشرانه وارداتی در کراس اوور جدید آریا استفاده کند. این پیشرانه دو لیتری، نمونه بهبودیافته سری ۴G94 میتسوبیشی است که توسط کمپانی چینی DAE ساخته می‌شود.

موتور ۴G94 با نام چینی ۴J20V از نوع تنفس طبیعی بوده و دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌گیرد. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب حدود ۱۴۴ اسب بخار و ۱۷۷ نیوتن متر گزارش شده است.

با این وجود، پیشرانه وارداتی آریا سایپا نسخه بهبودیافته ۴G94 است که به فناوری GDi مجهز بوده و می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل است و نیرو را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. به احتمال زیاد، گیربکس نیز محصولی از شرکت DAE‌ است.

آریا از لحاظ امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی تقریبا مشابه با شاهین عرضه خواهد شد. دو ایربگ، سانروف، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، GPS، نمایشگر لمسی و … از جمله تجهیزات به‌کاررفته در کراس اوور آینده سایپا هستند. البته نسخه‌های فول آپشن احتمالا با امکانات پیشرفته‌تری همچون سیستم کنترل پایداری الکتریکی، رادار نقطه کور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و … در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.