• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

درخواست نماینده مجلس: رفع فیلتر یوتوب برای دانشجویان و کسب‌و‌کارها

  • کد خبر : 45183
  • 23 ژانویه 2023 - 12:59

درخواست رفع فیلتر یوتویوب

نماینده مخالف طرح صیانت یوتوب را همچون یک دانشگاه دانست و از مسئولان خواست فیلتر این پلتفرم را حداقل برای دانشجویان و کسب‌وکارها بردارند. رشیدی کوچی اگرچه بر ناکارآمدی فیلترینگ تأکید کرده، اما این سخنان او عملاً دفاع از اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت است که به اعتقاد برخی کارشناسان، بروز خشم عمومی را به‌دنبال خواهد داشت.

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو اظهار داشت که رفع فیلتر پلتفرم‌ها منجر به ایجاد حس رضایتمندی و امید در مردم می‌شود:

«مسئولین در زمانی که وضعیت کشور نابه‌سامان و ناامنی اوج گرفته بود به دلایل قابل‌قبولی محدودیت‌های اینترنتی را اعمال و اعلام کردند پس از آرام‌شدن شرایط، حتماً اقداماتی را درخصوص رفع فیلتر انجام خواهند داد. ما منتظر عملی‌شدن این وعده هستیم. بحث ما صرفاً رضایتمندی، ایجاد اعتماد و امید است و با ولنگاری در فضای مجازی مخالفیم.»

اجلال رشیدی کوچی با بیان اینکه رفع فیلتر برخی از پلتفرم‌ها به آگاهی‌بخشی مردم کمک می‌کند، خواستار رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای بعضی اقشار شده که تداعی‌کننده اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت است. او دراین‌باره به خبرگزاری دانشجو گفت: «به‌طور مثال یوتوب مثل یک دانشگاه است که در زمینه تعمیرات یا بررسی زوایای مختلف یک موضوع به آن مراجعه می‌کنم. یوتوب حداقل بایستی برای دانشجوها و کسب‌وکارها رفع فیلتر شود؛ چرا که پلتفرمی برای درآمدزایی است؛ برخلاف اینستاگرام که یک برنامه در حوزه سرگرمی است.»

هرچند که برخی شنیده‌ها حکایت از این دارند که در اواخر شهریورماه، رفع فیلتر یوتوب در بعضی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه شریف به‌طور آزمایشی انجام شده بود، اما حالا این مسئله لغو شده و اجرا‌شدن آن با وقفه همراه شده است. چندی پیش وزیر ارتباطات از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها که در گذشته محدود شده بودند، صحبت کرد و برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از رفع فیلتر یوتوب دارند؛ هرچند این موضوع فعلاً بعید به‌نظر می‌رسد.

رشیدی کوچی همچنین نگاه جالبی به توییتر دارد: «الان همه از این پلتفرم استفاده می‌کنند و کاربرد آن زیاد است. جنگ درحال‌حاضر کجاست؟ وقتی این پلتفرم را می‌بندیم، عملاً دسترسی را برای کسانی که می‌خواهند برای دفاع به آنجا بروند، محدود می‌کنیم. پس اگر چنین نگاهی هم به فضای مجازی داشته باشیم، باید به‌سمت رفع فیلتر حرکت کنیم.»

به اعتقاد وی، شیوه فعلی فیلترینگ تاکنون بی‌اثر بوده است و بایستی مسئولان رویکردشان را تغییر دهند: «حکمرانی در فضای مجازی با فیلترینگ مغایرت دارد، اما برخی از دوستان بستن و فیلتر‌کردن را مساوی با حکمرانی در این فضا می‌دانند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی درباره احتمال رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ گفت:

«شنیدم که کلاب هاوس رفع فیلتر شده است. امیدوارم این‌چنین گام‌هایی سریع‌تر و دقیق‌تر برداشته شود. به نظر اگر رئیس‌جمهور امروز دستور رفع فیلتر اینستاگرام، واتس‌اپ، یوتوب و توییتر را صادر کند، یک حس رضایتمندی و امید در جامعه ایجاد می‌شود. چند روز پیش که به‌خاطر اختلال، اینستاگرام چند ساعتی در دسترس قرار گرفته بود، یک موج شادی در مردم ایجاد شد.»

رشیدی همچنین تأکید کرد فیلترشکن‌ها منجر به کاهش امنیت گوشی‌ها شده‌اند و اطلاعات کاربران در خطر است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45183

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.