• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
11

دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه؟

  • کد خبر : 49929
  • 15 آگوست 2023 - 13:37

یک پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا (ع)، امام هشتم شیعیان است.

دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده. احتمالا وقتی علی‌ابن موسی‌الرضا به یکی از ستون‌های مسجدجامع ساوه نشسته تکیه داده بودند، آن را نوشته‌اند. نوشتن یادگار نوشته در گذشته توسط بزرگان و شخصیت‌های مهم اجتماعی و سیاسی و حتی شاهان مرسوم بوده و با آن‌چه امروز به عنوان یادگار نوشته انجام می‌شود کاملا متفاوت بوده‌است.

دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا (ع)

سال ۲۰۱ هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی‌ است که امام رضا (ع) سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو آغاز کرده بود. پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس،‌ یزد و در نهایت خراسان بوده‌است. اما حالا کشف این دستخط نشان می‌دهد در تایید مسیر یاد شده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به درستی معلوم نیست که آیا سفر علی‌ابن موسی‌الرضا به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا نه.

از سویی دیگر در برخی کتب حتی به یک  سفر مخفیانه  ایشان به  قزوین  هم اشاره شده و حالا با کشف این دستخط، این احتمال هم تقویت شده که شاید او در سفری مخفیانه به قزوین، در مسجد جامع ساوه شب را گذرانده باشد.

سال 201
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=49929

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.