• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

روحانی: دست قدرت و دست دیپلماسی باید باهم باشد/ برای منافع ملی خود می ایستیم

  • کد خبر : 5161
  • 26 آگوست 2019 - 6:39

رئیس جمهور گفت: ما برای منافع ملی و استقلال خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم و لذت هم می‌بریم و از همه ابزارها نیز استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی طی سخنانی اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که در فشار دشمن بر ما راهی جز توسعه کشور و رونق و بالابردن تولید و همکاری بیشتر نداریم. البته دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیری و طریقی کوتاهی و دریغ نمی‌کند و بنده معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کنیم و اگر بدانم به جلسه‌ای بروم و ملاقاتی کنم که کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود دریغ نخواهم کرد و اصل منافع ملی ملت ماست.

وی افزود: الان در شرایطی هستیم که یک سال است که شدیدترین تحریم‌ها را بر ما وارد کردند، در عین حالی که در برابر تحریم می‌ایستیم و مقابله به مثل می‌کنیم و تعهدات خود را را در دو مرحله کاهش می‌دهیم و ممکت است باز کاهش دهیم ولی دوماه بین آن وقت می‌گذاریم تا فرصت دیپلماسی داشته باشیم. خواست مردم ما عزت و استقلال توأم با کاهش زحمت و فشار و یا توأم با رفاه است. اگر بخواهیم کشور را با فشار روی مردم اداره کنیم که این را هرکسی اینطور بلد است. بله دشمن داریم و او فشار می‌آورد ولی ما باید بنششیم و بگوییم می‌ایستیم؟ ما می‌ایستیم که به اهداف خود و عزت و منافع خود برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: جایی باید ایستاد که منافع برای ما داشته باشد و ما برای منافع ملی و استقلال خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم و لذت هم می‌بریم و از همه ابزارها نیز استفاده می‌کنیم. ممکن است کشتی ما را به غلط بگیرند و ما مذاکره می‌کنیم که آن را آزاد کنند و ممکن است ما هم از راه قانونی کشتی آنها را بگیریم، باید با هر دو دست کار انجام داد. دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم باشد.

روحانی همچنین اظهار کرد: اشتباه می‌کنند کسانی که فکر می‌کنند یک دست بس است بلکه باید از هم قدرت نظامی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی استفاده کنیم؛ باید مذاکره کنیم و حرف بزنیم و راه‌حل پیدا کنیم و مشکل را حل کنیم. می‌گویند از مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم؟ برخی مثل اینکه پنبه در گوش خود دارند و هر کاری می‌کنیم این پنبه را درنمی‌آورند. می‌گویند خاصیت مذاکره چه بود؟ بعد از مذاکره به جای ۱ میلیون بشکه نفت، بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه نفت صادر کردیم و میلیاردها ها دلار پول برای کشور آوردیم و ماهی ۱ میلیارد پول حبس شده را آزاد کردیم، قطعنامه‌هایی که آمریکا ۳۰ سال برای آن زحمت کشیده بود را تخریب کردیم؛ مانند بتی که ابراهیم شکاند آن را شکستیم.

وی ادامه داد: وقتی شرکت‌ها می‌آمدند کسی چیزی نمی‌گفت ولی وقتی می‌رفتند می‌گفتند چرا رفت؟ آن وقت چشمانشان را بسته بودند. از کار هرکسی که در کشور خدمت‌گزاری می‌کند سپاسگزاری کنیم، این ناشکری است که اگر یک نهاد کار کند خوب است ولی اگر نهاد دیگری کار کند بد است. در زمینه هسته‌ای دو قدم مهم برداشتیم و در عین حال مذاکره هم می‌کنیم؛ وزیر خارجه ما به پاریس می‌رود و می‌آید و مشورت می‌کند و دوباره به پاریس می‌رود و بعد از جلسه امروز نیز با مسئولین مربوطه مشورت و بحث داریم و ممکن است راهی را برویم که ۱۰۰ درصد موفق نباشد، جایی که احتمال موفقیت نه ۹۰ بلکه حتی ۱۰ درصد هم هست باید تلاش کنیم و جلو برویم، نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و باید تلاش کنیم البته در رأس کارهای ما قدرت داخلی و تولید ملی است؛ تولید و قدرت ملی است که به ما فرصت می‌دهد با دنیا حرف بزنیم نه اینکه از این فرصت استفاده نکنیم.

این خبر تکمیل می‌شود…

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=5161

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.