• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
14

رزمایش مشترک ایران ، چین و روسیه

  • کد خبر : 10948
  • 25 دسامبر 2019 - 11:10

نیروی دریایی روسیه، با یک فریگت و دو کشتی دیگر در رزمایش دریایی ایران شرکت می کند. این رزمایش به صورت مشترک بین ایران، چین و روسیه برگزار خواهد شد. چین هم قصد دارد با یک فروند ناوشکن در این رزمایش حضور داشته باشد.

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه

 روابط نظامی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست در سال‌های اخیر و پس از انتصاب سرلشکر محمد باقری به ریاست ستادکل نیروهای مسلح شاهد رشد و پیشرفت‌های قابل توجهی بوده که از آن با نام «دیپلماسی دفاعی» یاد می‌شود.

از جمله دستاوردهای این تحرک جدید در دیپلماسی دفاعی می‌توان افزایش تعداد کمیسیون‌های مشترک نظامی ایران با دیگر کشورها را برشمرد به طوری که تا سه سال پیش تنها از یک کمیسیون مشترک نظامی با یک کشور دیگر برخوردار بودیم، اما در طول این سه سال تعداد کمیسیون‌های مشترک ما با کشورها به عدد ۱۲ رسیده است که این یک راندمان بالا از نظر روابط نظامی و دفاعی با دیگر کشورها محسوب می‌شود.

اما در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی خبر از حرکت ناوگان دریایی چین و روسیه به سمت آب‌های ایران برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک داده‌اند که بر این اساس نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند فریگت کلاس Neustrashimyy با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخترسان با نام «Yel’nya» شرکت خواهد کرد.

رزمایش مشترک ایران ، چین و روسیه

شناور اصلی و سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در رزمایش مشترک دریایی سه‌جانبه، فریگت Yaroslav Mudry از کلاس Neustrashimyy  است که از ناوگان بالتیک نیروی دریایی روسیه در این رزمایش شرکت می‌کند. برنامه ساخت این کلاس به استعداد ۷ فروند در سال ۱۹۸۶ میلادی آغاز شد، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این پروژه متوقف ماند و تنها یک فروند از آن در دهه ۹۰ میلادی در ناوگان بالتیک فعال بود تا آنکه در فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی دومین فریگت از این کلاس با نام Yaroslav Mudry (فریگت شرکت کننده در رزمایش) در تاسیسات دریایی روسیه در کالینگراد ساخته و وارد خدمت شد.

در ادامه به معرفی شناورهای روسی و چینی شرکت‌کننده در این رزمایش خواهیم پرداخت:

فریگت Yaroslav Mudry با شماره بدنه ۷۲۷

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه - فریگت Yaroslav Mudry با شماره بدنه 727

مشخصات عمومی این فریگت شامل بیشترین وزن ۴۴۰۰ تن، طول ۱۲۹ متر، عرض ۱۵.۶ متر، آبخور ۵.۶ متر و سرعت ۳۰ گره دریایی است و همچنین به دلیل آنکه از آشیانه بالگرد برخوردار است، قابلیت حمل بالگرد (کاموف۲۷) برای مدت طولانی را نیز دارد.

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه - پرتابگرهای موشک Kh-31

ویژگی دیگر فریگت Yaroslav Mudry قابلیت ضد زیردریایی آن است که به همین منظور یک پرتابگر راکت‌های ضدزیردریایی با نام RBU6000 در قسمت مقابل پل فرماندهی این ناو نصب شده است. این راکت‌ها در دو نمونه تا ۵.۵ کیلومتر برد دارند و تا عمق ۱۰۰۰ متری آب می‌توانند نفوذ کنند. پرتابگرهای اژدر ۵۳۳ میلیمتری و موشک‌های ضدزیردریایی از دیگر تسلیحاتی است که این فریگت می‌تواند حمل کند.

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه - سوخترسان YELNYA

پل فرماندهی Xining و رادار  Type 346A

نام Xining (ژینینگ یا شینینگ) برگرفته از شهری تاریخی با همین نام و مرکز استان چینگهای در غرب چین است که بزرگترین شهر فلات تبت محسوب می‌شود. از سوی دیگر این کلاس از ناوشکن‌ها جزو جدیدترین شناورهای نیروی دریایی چین محسوب می‌شود به طوریکه ناوشکن Xining در ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به ناوگان شمال نیروی دریایی چین ملحق شد.

نیروی دریایی چین نیز با یک فروند از پیشرفته‌ترین ناوشکن‌های خود از کلاس تایپ ۵۲D با نام Xining در این رزمایش مشترک شرکت خواهد کرد. این ناوشکن که توسعه یافته بر مبنای کلاس تایپ ۵۲C است بدنه ای بزرگتر نسبت به این کلاس دارد و در طراحی آن تلاش شده، در کنار افزایش اندازه ناوشکن، با سطوح یکپارچه و دارای کمترین شکستگی، سطح مقطع راداری آن کاهش پیدا کند.

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه -ناوشکن Xining با شماره بدنه 117

رادارهای این ناوشکن شامل رادار جستجوگر هوایی و سطحی Type 364، رادار جستجو و ردگیری اهداف سطحی Type 366، رادار جستجوگر هوایی Type 517H،‌ رادار ناوبری Type 760 و رادار کنترل آتش  Type 349A است.

رزمایش مشترک ایران چین و روسیه - پل فرماندهی Xining و رادار Type 346A
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=10948

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.