• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

اورامانات تخت

  • کد خبر : 13679
  • 05 فوریه 2020 - 13:51

اگر به سفر و ایرانگردی علاقمندید، اورامانات تخت کردستان را حتما در فهرست خود قرار دهید. این روستا بدون شک یکی از جذاب ترین و زیباترین روستاهای کشور پهناورمان است و میتوان از آن به عنوان یکی از شگفتی های ایران نام برد. از اصلی ترین دلایل شهرت این روستا میتوان به  ترکیب طبیعت زیبا، معماری منحصر به فرد، مردمانی مهمان نواز و خوش رو، چشمه های خروشان، آرامگاه شالیار و البته مراسمات مذهبی آن اشاره نمود.

در خصوص موقعیت مکانی این روستا لازم است اشاره کنیم که اورامانات در ناحیه جنوب شرقی شهرستان مریوان از توابع استان کردستان قرار گرفته و فاصله ی آن از مرکز استان سنندج ۱۷۰ کیلومتر است. آب و هوای این روستای شگفت انگیز در بهار و تابستان معتدل و پاییز و زمستان سرد میباشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۵۰ متر است و به واسطه ی کوهستان های بلند و سخت به جاذبه ای خارق العاده بدل شده است. اگر قصد سفر به این بهشت بکر را دارید با ما همراه باشید تا از هر آن چه برای یک سفر خاطره انگیز لازم است با خبر شوید.

اورامانات تخت

اورامانات تخت و عروسی پیرشالیار

همانطور که گفتیم یکی از دلایل جذابیت و شهرت روستای اورامانات تخت آرامگاه قرار گرفته در آن است که هر ساله میزبان بسیاری از توریست ها و گردشگران از سراسر ایران و جهان است. یکی از منحصر به فرد ترین آرامگاه های قرارگرفته در این روستا پیرشالیار نام دارد.

در خصوص این که پیر شالیار چه کسی بود، دو دیدگاه وجود دارد. عده ای بر این باورند که  پیرشالیار پسر جاماسب و از مغان زرتشتی بوده و پیش از میلاد حضرت مسیح در اورمانات با هورامان زندگی میکرده. این در حالی ست که برخی دیگر تصور میکنند پیرشالیار منتسب به سادات بوده است. که در سال ۵۳۵ هجری در هورامان متولد شده و در سال ۶۱۰ هجری فوت کرده است.

اما دلیل اصلی شهرت این آرامگاه مراسم عروسی پیرشالیار است. گفته شده در آن زمان حاکم بخارا که دختری با نام شاه بهار خاتون داشته که از اتفاق کر و لال بوده، اعلام کرده در صورتی که کسی پیدا شود و دختر او را شفا دهد، او را به دامادی خود میپذیرد. از آن جا که طبیبان توان درمان این دختر را نداشتند، بسیاری از مردم تلاش کردند به روش های مختلف بهار خاتون را شفا دهند.

پس از مدتی حاکم بخارا که شهرت پیرشالیار اورامی را شنیده بود، دخترش را به سمت شهر اورامانات به نزد پیرشالیار راهی میکند. با نزدیک شدن به هورامان گوش های دختر شروع به شنیدن می کند و مدتی بعد به سخن می افتد. پس از آن حاکم بخارا دختر خود را به عقد پیرشالیار در می آورد و آوازه ی این عروسی در سراسر آن منطقه میپیچد. گفته شده پیرشالیار وصیت میکند بعد از مرگش همچنان این عروسی جشن گرفته شود. امروزه هم بسیاری از اهالی منطقه این رویداد تاریخی را جشن میگیرند.

اورامانات تخت کردستان

در سفر به اورامانات این غذاها را فراموش نکنید

یکی دیگر از جذابیت های اورامانات تخت را میتوان غذاهای لذیذ محلی آن دانست. از پرطرفدار ترین این غذاها میتوان به کلانه اشاره کرد. کلانه ظاهری شبیه به پیتزا دارد و با سبزیجات و پیازچه در یک خمیر پیچیده و در ساج پخته میشود. از دیگر خوراکی های معروف این روستای کرد نشین شلکینه است که از نان های محلی محبوب این منطقه به شمار میرود. این نان خوشمزه را معمولا به تعداد زیاد و بر روی وسیله ای به اسم ساج درست می کنند. توریست ها و گردشگران بسیاری از این نان محلی لذیذ به عنوان سوغاتی خریداری میکنند. خورش ریواس هم از غذاهای محبوب این اهالی است.

کردستان به دلیل کوهستان های خوش آب و هوا، سبزیجات و گیاهان خوراکی بسیاری دارد. سبزی های کوهی بسیاری هر ساله توسط اهالی این منطقه چیده و خشک میشود. ریواس یکی از فراوان ترین میوه های این منطقه است. اهالی اورامان از این میوه خورش های خوشمزه ای تهیه میکنند. بسیاری از مسافران میتوانند از این غذا و سایر محصولات محلی در اقامتگاه های بومگردی و رستوران های کوچک این منطقه خریداری کنند.

کلانه
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=13679

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.