• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
43

طبس جادویی در دل کویر

  • کد خبر : 13865
  • 08 فوریه 2020 - 15:19

طبس شاید برای برخی یاد آور ویرانه های به جا مانده از زلزله ی مهلک سال ۵۷ باشد و برخی دیگر را به یاد بیابان های خشک و بی آب علفی بی اندازد که کمتر کسی هوس سفر به آن را در سر میپروراند. باور کنید یا نه، طبس یکی از مقاصد جدی سفر طبیعت گردان و تور های گردشگری است و آوازه ی آن به واسطه ی زیبایی های خیره کننده ی طبیعی و تاریخی خود حتی در خارج از کشور نیز پیچیده است. با ما همراه باشید تا در کنار هم و از پشت صفحه ی مانیتور و گوشی خود به این شهر اعجاب انگیز سفری مجازی داشته باشیم.

طبس شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی است که در فاصله ی ۸۷۵ کیلومتری از تهران واقع شده است. این شهر زیبا، جاذبه هایی فوق العاده را در خود جای داده است و بدون شک یکی از بکر ترین و جذاب ترین شهرستان های کشور پهناورمان است. این روزها با مطرح شدن برخی از این جاذبه ها، شاهد رونق چشمگیر اکوتوریسم و بوم گردی این منطقه بوده ایم. به طوری که گردشگران بسیاری برای سفر به طبس اشتیاق دارند. در ادامه به مهم ترین و مطرح ترین جاذبه های این منطقه میپردازیم.

جاذبه های سفر به طبس

سفر به طبس

دره ی جن ها یا کال جنی سحرآمیز

دره ی جن ها یا کال جنی یکی از مرموز ترین و اسرار آمیز ترین جاذبه هایی ست که میتواند به خودی خود مقصد بسیاری از گردشگران باشد و سفر به طبس را جذاب کند. به باور بومیان این منطقه این دره روزگاری دور محل زندگی جن ها و ارواح بوده است. سازه های به جا مانده از دل تاریخ و کنده کاری های اعجاب انگیز در ارتفاعات صخره های گلی میتواند بیش از هر چیز به شکل گیری چنین باورهایی دامن بزند.

اصطلاح کال به  دره هایی اطلاق میشود که به وسیله ی جریانات سیلابی و در طی گذشت سال های متوالی ایجاد شده است. حاصل چنین فرایندی امروزه به دره ای خوفناک بدل شده که شباهت بسیاری با گرند کانیون معروف امریکا دارد. آن چه بیش از همه در جذابیت کال جنی نقش آفرین بوده ، چشمه های آب گرمی ست که در همچنان در فصول مختلف سال از دل این صخره های بلند گلی به شفافیت هر چه تمام جاری است. این چشمه ها با اندکی پیمایش مقابل چشمان گردشگران جاری میشود.

ماجراجویی در این ناحیه میتواند بسیار جذاب باشد چرا که در ادامه ی مسیر میتوان نقش و نگار های اعجاب انگیزی را در دیواره ی این صخره ها مشاهده کرد که هر چه بیشتر این منطقه را رمزآلود و جادویی میکند. چنانچه قصد ماجراجویی و سفر به این منطقه را داشته باشید، بهتر است فصل پاییز و زمستان یا اوایل بهار را انتخاب کنید تا گرمای سوزان کویر مانع گشت و گذار کم نظیری که انتظارتان را میکشد، نشود.

کویر حلوان طبس

کویر حلوان جاذبه ای بی نظیر برای کویر نوردان

از دیگر مقاصد گردشگران و طبیعت گردان میتوان روستای حلوان را نام برد که به واسطه ی کویر بکر و نخلستان های بلندش، به عنوان یکی از جذاب ترین روستاهای کشورمان شناخته میشود. ویژگی های بسیاری از قبیل باتلاق های نمکی و رسی و گذرگاه هایی زیبا که از تلاقی کوه و ریگ دره ها به وجود آمده اند، این کویر را در مقایسه با سایر کویرهای کشورمان بکر و کم نظیر ساخته اند.

اگر قصد سفر به این کویر را داشته باشید این خبر خوب را برای شما داریم که میتوانید به لطف همت بومیان و رونق این منطقه از سافاری های کویری لذت ببرید. همچنین اقامتگاه های بومگردی بسیار زیبایی در این منطقه احداث شده اند که میتوانند به شیرین تر شدن هر چه بیشتر تجربه ی سفر به طبس کمک کنند. همانطور که در بخش قبل نیز گفته شد، بهترین زمان برای سفر به طبس و روستای حلوان پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=13865

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.