• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

سفر به کلوت شهداد گرم ترین نقطه ی زمین

  • کد خبر : 13993
  • 10 فوریه 2020 - 11:41

اگر اهل سفر و طبیعت گردی ماجراجویانه باشید، بدون شک یکی از بهترین مقصدهایی که لازم است سفر به آن را در اولویت های خود قرار دهید، کلوت شهداد است. شهداد نه تنها یکی از جاذبه های ارزشمند کشورمان است، بلکه به لطف برخورداری از ویژگی های خارق العاده که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت، به عنوان چهارمین جاذبه ی طبیعی جهان شمره میشود.

شهداد یکی از بخش های شهرستان کرمان است. این منطقه ی سحرآمیز در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان جای دارد. شهداد از جنوب غرب به مناطق کوهستانی و سردسیر سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری و گردشگری بِکر کلوت میرسد.

از جالب ترین نکاتی که لازم دانستیم در این بخش به آن اشاره کنیم، کشف قدیمی ترین پرچم فلزی در جهان با عنوان درفش شهداد از این منطقه است. این درفش گرانبها هم اکنون در موزه ی ملی نگهداری میشود و سالانه موزه گردان بسیاری از آن دیدن میکنند. اما جاذبه های این منطقه تنها به این اثر باستانی خلاصه نمیشود. با ما همراه باشید تا در کنار هم سفری مهیج به این جاذبه ی جهانی داشته باشیم.

کلوت شهداد

شهر افسانه ای کلوت شهداد

پیش از پرداختن به جزییات کلوت شهداد شاید بهتر باشید کمی از کویر شهداد صحبت کنیم. این کویر پهناور میتواند به عنوان یکی از بهترین و مناسب ترین کویر در کنار کویر مرنجاب، کویر مصر، کویر خور و بیابانک، کویر زردگاه، کویر متین، برای علاقمندان به گشت و گذارهای کویری محسوب شود. البته شگفتی های این کویر تنها به رمل های فوق العاده ی آن و شن های روان زیبا خلاصه نمیشود. این کویر بخش عمده و قابل توجهی از دشت لوت را در خود جای داده است که از گرانبهاترین و البته گسترده ترین کویرهای جهان میباشد.

کویر شهداد ۱۰۰ هکتار نمک ‌زار به شکل جوشش تخم مرغی در خود جای داده است. این منطقه خالی از سکونت است. کلوت های بحث برانگیز در دل همین کویر واقع شدند. این شهر افسانه ای شامل مرتفع ترین هرم ماسه بادی جهان میشود. اما زیبایی های این شهر کویری به اینجا هم ختم نمیشود. مخروط های آتشفشانی کواترنر، گندم بریان، پهنه‌ های شنی موج دار، بزرگ ترین نبکاهای دنیا، مرتفع‌ ترین ربدوها یا همان گلدان های نمکی بزرگ، کویر پاشتری و هامادا که دشت‌هایی پهناور از ریگ است و رود شور هم از مواردی هستند که کلوت شهداد را به  شهری جادویی شبیه ساخته اند.

شهر افسانه ای کلوت شهداد

ثبت شهداد به عنوان گرم ترین نقطه ی زمین

از دیگر شگفتی های شهداد و شهر افسانه ای کلوت شهداد ثبت آن به عنوان گرم ترین منطقه ی کره ی زمین است. دمای این منطقه در تابستان به ۷۱-۷۲ درجه ی سانتیگراد میرسد که گرم ترین دمای ثبت شده در تمام کره ی زمین است.

چنانچه قصد سفر به این نقطه ی اسرار آمیز را داشته باشید باید زمانی را انتخاب کنید که از این گرمای سوزان در امان باشید. بهترین فصل سفر به شهداد و کویر رویایی آن ، پاییز و زمستان است. اگر قصد کمپینگ و شب مانی در این منطقه را داشته باشید لازم است این نکته را مد نظر قرار دهید که همراه داشتن تجهیزات سفر از جمله چادر و کیسه خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیگر نکات مهم همراه داشتن لیدری آشنا به منطقه است. چرا که گستردگی کویر و بی انتهایی آن میتواند در برخی مواقع به گمراهی مسافران و در نتیجه گم کردن مسیر منجر شود.

کلوت شهداد به عنوان گرم ترین نقطه ی زمین

چطور به کلوت شهداد سفر کنیم

برای سفر و ماجراجویی در کلوت شهداد لازم است در ابتدا خود را به کرمان برسانید. برای رسیدن به کرمان گزینه های مختلف هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی را پیش رو دارید. شما میتوانید برای صرفه جویی حداکثری در مصرف زمان ماشین شخصی خود را با قطار به کرمان برسانید.

چنانچه قصد سفر با قطار را داشته باشید از تهران تا کرمان حدود ۱۴ ساعت در راه خواهید بود ولی با هواپیما تنها یک و نیم ساعت در راه خواهید بود. اتوبوس های تهران به مقصد کرمان نیز حدودا ۱۳ ساعت در راه خواهند بود. برای رسیدن به کلوت های اسرار آمیز شهداد نیز لازم است از کرمان به سمت شرق بروید. با عبور از سیرچ به سمت شهداد کلوت ها رفته رفته خود را نشان میدهند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=13993

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.