• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

رئیس جمهور: اینکه تحریم‌ها نتوانسته ما را بشکند، افتخارآمیز است

  • کد خبر : 14494
  • 17 فوریه 2020 - 11:32

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سالن اجلاس سران، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا امروز شاهد این جشنواره مهم علمی هستیم. هم برای ما افتخار هست که در جامعه بشری امروز عالمان اندیشمندان و فرهیختگان مسیر علم و دانش را به پیش می‌برند.

روحانی در جشنواره خوارزمی

روحانی با تاکید بر اینکه بیش از آنکه به جغرافیای خود افتخار کنیم، به تاریخ‌مان افتخار می‌کنیم، عنوان کرد: ما دموکراسی را در منطقه با مشروطیت پایه‌گذاری کردیم قبل از آنکه کشورهای منطقه پارلمان و دموکراسی داشته باشند، ما حق رای، انتخابات و پارلمان را ایجاد کردیم البته ما نخوت و غرور هم نداریم و علم و دانش خود را در اختیار دیگران قرار داده و از علم و دانش دیگران هم استفاده می‌کنیم.

 حسن روحانی در جشنواره خوارزمی

رییس جمهوری اضافه کرد: در واقع در هر نسلی چند ‌آجر را بر این بنای رفیع می گذارد و نسل‌های بعد دو مرتبه اقتدامات جدیدی انجام می دهند. هم برای ما افتخار است که دانشمندان امروز جامعه بشری در تلاشند و هم برای عزیزانی که امروز برنده این جایزه شدند و افتخار برای آنهاست که توانستند در رقابت علم و دانش گامی را فراتر بگذارند.

روحانی گفت: برای اینکه ما در جامعه ای بتوانیم در مسیر رشد علمی قرار بگیریم. شاید بتوانیم این طور تعبیر کنیم اگر اخلاق را هم به معنایی در داخل علم و دانش بگذاریم همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد و این علم و دانش است که رفاه ما را فراهم می کند و زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر هنر را هم به داخل علم و دانش بدانیم و مادر فناوری را علم و دانش بدانیم، بزرگترین امتیاز انسان آن است که می‌فهمد، عالم می‌شود، و می‌تواند عالمی را تربیت کند یعنی تعلم می‌گیرد و تعلیم می‌دهد.

 باید از دو قطبی کردن جامعه پرهیز کنیم

رییس جمهوری گفت: فضا را آرام کرده و از دوقطبی کردن مسائل پرهیز کنیم باید جامعه به آینده امیدوار باشد، اینکه تحریم‌ها نتوانسته ما بشکند، این افتخارآمیز است.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر رشد و علم و دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است، گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضعیت کنونی به این لحاظ نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؛ وزیرعلوم اخیراً- اوائل بهمن- گزارشی داده بود که بنابراین گزارش حرکت ما در آمار و ارقام و واقعیت در مسیر پیشرفت و تعالی است.

روحانی در جشنواره خوارزمی ادامه داد: در آمار بعدی تعداد واحدهای فناوری‌ از سه هزار در سال ۹۲، به بیش از هفت هزار و ۷۰۰واحد فناوری رسیده‌ایم. این آمار نشان از پیشرفت و رو به جلو بودن است. این‌ آمار در حالی که در تحریم و فشار بوده‌ایم و مشکلاتی برای دسترسی به مواد اولیه و حتی سایت‌ها وجود دارد، افتخارآمیز است.

وی با اشاره به خودکفایی در عرصه سلامت تصریح کرد: وزیر سلامت را که من اسمش را راحت‌تر کرده‌ام و بجای آنکه بگویم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گویم وزیر سلامت، اعلام کرده در یک‌سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارویی و تجهیزات پزشکی کمتر شده و همین مقدار را در داخل می‌سازیم.

وی افزود: ما که میزان نداریم که تقوای افراد چقدر است و نمی‌سنجیم که از چه نژادی هستند دانشگاه برای آموختن است. در دانشگاه هم می‌شود کار سیاسی کرد ولی اصل آن، برای علم‌آموزی است مگرنه کلوپ و خانه احزاب را دانشگاه درست می‌کردیم.

اسلام برای علم مرز نمی شناخت

روحانی اظهارداشت: باید فضا را فضای مناسبی قرار بدهیم یعنی اکوسیستم لازم را به وجود بیاوریم و آن زیست‌بوم لازم را به وجود بیاوریم. پیغمبر اسلام هم این کاررا انجام داد. آن وقتی که پیغمبر به رسالت مبعوث شد، علم اساسا امتیاز نبود، خواندن و نوشتن اساساً امتیاز نبود. هیچ کس را با علم تجلیل نمی‌کردند. نمی‌گفتند این آقا عالم است کتاب‌های فراوانی را خوانده است، در فلان دانش تخصص دارد اگر افتخاری بود اول به قبیله و خون و به نژاد بود و بعد به شمشیرزنی و فتوحات جنگی در آن زمان بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: یعنی این جامعه عربی که نه به دنبال علم بود و نه دنبال دانش بود و نه علم و دانش ارزشی داشت، بزرگترین کار این شد که مردم بروند یاد بگیرند، بیاموزند، ترجمه کنند و اینکه اسلام برای علم مرز نشناخت، بسیار مهم است.

وی یادآورشد: اینکه اسلام برای علم مرز نشناخت بسیار مهم است آن زمان که مساله قومیت به حدی مهم بود که اگر به یک عرب می‌گفتند که به جایی که عرب نیست برو و علم بیاموز نمی پذیرفت. قرآن می گوید اگر قرآن به زبان عربی نبود عرب‌های جامعه آن روز به هیچ عنوان ایمان نمی آوردند یعنی مساله قومیت بسیار برای آن‌ها مهم بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=14494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.