• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
20

دریاچه گهر لرستان

  • کد خبر : 14930
  • 23 فوریه 2020 - 16:47

کشور پهناورمان ایران ۲۸ دریاچه دارد و ما شانس این را داریم تا در فصل های مختلف به این میراث گرانبهای طبیعت سفر کنیم و از تماشای آن ها لذت ببریم. یکی از جذاب ترین و باشکوه ترین این دریاچه ها که همچون نگینی در دل کوهستان های زاگرس میدرخشد، دریاچه گهر لرستان است.

رسیدن به این دریاچه اگر چه با سختی هایی همراه است، اما چیزی از ارزش آن کم نمیکند. این دریاچه ی زیبا در ۳۵ کیلومتری شهرستان درود در استان لرستان واقع شده است. این شهرستان در فاصله ی ۸۷ کیلومتری لرستان و ۴۱۶ کیلومتری تهران قرار دارد. گهر از نظر لغوی به معنای آب جمع شده است. محل قرار گیری این دریاچه ی زیبا در بین کوه های اشترانکوه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر است. این دریاچه حاصل قرار گیری دو دریاچه در کنار هم است که یکی از دیگری کوچک تر است و به آن گهر کوچک یا گهر پایین گفته میشود.

دریاچه گهر لرستان

دلایل جذابیت دریاچه گهر لرستان

دلایل مختلفی وجود دارد که از این دریاچه ، محلی پرطرفدار ساخته است و جایگاهی ویژه به آن بخشیده است. این دریاچه در نزدیکی دریاچه های زریوار و پریشان قرار دارد که یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین در کشور عزیزمان ایران است. از آن جا که رسیدن به این دریاچه با دشواری همراه است، گردشگران برای بازدید از آن نیاز به پیمایش دارند و همین امر سبب شده گهر تا حدود زیادی بکر بماند. پوشش گیاهی و جانوری در این منطقه تنوع چشمگیری دارد. به طوری که بسیاری از گردشگران هر ساله برای بازدید از این تنوع به لرستان زیبا سفر میکنند.

دریاچه گهر بزرگ تر مساحتی معادل ۸۵ هکتار دارد و عمق آن از ۴ تا ۲۸ متر اندازه گیری شده است. البته این دریاچه مناسب شنا نیست و در این خصوص به گردشگران هشدار هایی داده شده است. از دیگر ویژگی هایی که به زیبایی دریاچه گهر لرستان افزوده است، شفافیت بی نظیر آب است. زلالی آب این دریاچه سبب شده بازدید کنندگان به وضوح کف آب و ماهیان شناور در آن را مشاهده کنند. این ویژگی مورد توجه بسیاری از عکاسان طبیعت نیز بوده است. گهر بزرگ تر در بعضی نقاط ساحلی ماسه ای دارد و در بعضی مناطق ساحل صخره ای جذاب مقابل چشم گردشگران ظاهر میشود. این منطقه تمام ویژگی های لازم را برای یک پیاده روی فوق العاده در بر دارد.

قرار گرفتن درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی و  گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر میتواند زیبابی بی نظیری را تشکیل داده است که میتواند به خودی خود، جذاب ترین خاطرات را برای طبیعت گردان و گردشگران رقم بزند.

دریاچه گهر اشترانکوه لرستان

چه زمان و چگونه به دریاچه گهر لرستان سفر کنیم ؟

بهترین فصل برای سفر به دریاچه گهر لرستان تابستان است. خنکی آب این دریاچه میتواند خستگی مسافران را به در کند. ذکر این نکته ضرورت دارد که تا ۱۵ خرداد هرسال ورود به این منطقه ی حفاطت شده ممنوع است. چرا که میتواند تهدیدی برای حیات وحش باشد. اگر شما هم قصد سفر به این دریاچه ی ارزشمند و تماشایی را دارید، از همراه داشتن کفش مناسب پیاده روی، لباس راحتی، دمپایی، لباس گرم، کرم ضد آفتاب، اطمینان حاصل کنید. همچنین برای کمپینگ و شب مانی در این منطقه همراه داشتن چادر، کیسه خواب، لوازم پخت و پز، ظروف کمپینگ نیز در اولویت قرار دارد. شما عزیزان همچنین میتوانید در نزدیکی دریاچه آذوقه و مایحتاج خود را از افراد محلی با قیمت مناسب خریداری نمایید.

برای رسیدن به این دریاچه دو مسیر وجود دارد. شما میتوانید شهرستان دورود را به عنوان مقصد انتخاب کنید و پس از رسیدن به آن، به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و در نهایت خود را به چشمه خیوه برسانید. همچنین میتوانید از الیگودرز به دریاچه گهر برسید. این راه سه و نیم ساعت مسیر ماشین رو و یک ساعت و نیم مسیر پیاده روی دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=14930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.