• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
20

۶ مشکل رایج لپ تاپ و راهکارهای رفع آن

  • کد خبر : 15201
  • 26 فوریه 2020 - 10:44

لپ تاپ یکی از پرکاربردترین وسایل دیجیتال امروزی است که جایگاه مهمی در کار کاربرانی چون دانشجویان، مهندسان و کارمندان دارد. این دستگاه ها مانند سایر سیستم های دیجیتال از خطر بروز خرابی مصون نبوده و ممکن است بر اثر عوامل متعددی دچار اختلالات گوناگون گردند. خوشبختانه بسیاری از این اختلالات فنی را می توان با چند راهکار ساده از میان برد. البته نیاز مراجعه به نمایندگی تعمیر لپ تاپ لنوو  در صورت تداوم مشکلات ساختاری لپ تاپ امر مهمیست که باید در اسرع وقت شکل گیرد. در اینجا قصد داریم ۶ نمونه از مشکلات رایج لپ تاپ و راهکارهای رفع آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مشکلات رایج لپ تاپ

مشکلات رایج لپ تاپ

برخی از عمده ترین مشکلات لپ تاپ عبارتند از:

از کار افتادگی کیبورد لپ تاپ

علائم: عدم عکس العمل کیبورد لپ تاپ

راهکار: تمیز کردن شیارهای کیبورد، راه اندازی دوباره ی درایورها

یکی از مشکلات رایج لپ تاپ های موجود در بازار از کار افتادگی ناگهانی کیبورد آن هاست. در بیشتر مواقع عدم کارکرد کیبورد بستگی به حضور یک شی خارجی در زیر دکمه ها دارد. چنین مشکلی را می توان به راحتی برطرف کرد. به طور کلی کیبورد هر لپ تاپ قطعه ی بسیار آسیب پذیری است که احتمال دارد به مرور زمان و با استفاده ی چند ساله دچار اختلال گردد.

اگر از عدم وجود آلودگی و شی خارجی در شیارهای کیبورد اطمینان دارید، پیشنهاد می شود برای از میان بردن مشکل ناکارآمدی کیبورد، سیستم را ریبوت نمایید و با حالت Safe Mode وارد شوید. اگر کیبورد لپ تاپ در حالت safe mode کارآمد باشد، مشکل از درایورها و برنامه های نصب شده ی درون لپ تاپ است. در این حالت می توان با انجام مراحل نصب و راه اندازی دوباره ی درایورها و برنامه های مورد استفاده، معضل از کار افتادگی کیبورد را برطرف ساخت.

داغی بیش از حد لپ تاپ

علائم: هنگ کردن سیستم لپ تاپ در عین داغی بدنه ی آن
راهکار: پاکسازی مسیرهای ورودی و خروجی هوا، به روزرسانی بایوس

داغ شدن بیش از اندازه ی لپ تاپ می تواند باعث اختلال عملکرد کلی سیستم شود و مشکلاتی نظیر هنگ کردن و ری استارت مداوم لپ تاپ را به وجود آورد. هر رایانه‌ای هنگام پردازش داده‌ های مختلف، مقدار زیادی حرارت ایجاد می‌کند؛ اما لپ‌تاپ‌ها به دلیل اندازه‌ی کوچکشان، بیشتر در معرض داغی بیش از حد می باشند. این مشکل در اکثر مواقع به دلیل آلودگی فن لپ تاپ گریبانگیر کاربر می شود. اگر پاکسازی فن کارساز نبود، بهتر است به فکر به‌روزرسانی بایوس سیستم باشید.

بایوس وظیفه‌ی کنترل بخش سخت‌افزاری لپ‌تاپ را بر عهده دارد. عموما برندهای مختلف تولید کننده ی لپ تاپ، فایلی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که با اجرای آن سیستم به‌طور خودکار اقدام به ارتقاء بایوس لپ‌تاپ می‌ نماید. این به‌روزرسانی‌ها به‌منظور مدیریت بهتر حرارت منتشر می‌شوند. پیش از شروع به‌روزرسانی بایوس، از متصل بودن لپ‌تاپ به برق نیز اطمینان حاصل کنید.

عدم اتصال لپ تاپ به شبکه ی اینترنت بی سیم

علائم: نیافتن مسیر ارتباطی وای فای

راهکار: آپدیت درایور وایرلس، تعمیر کارت شبکه

کارت شبکه یکی از مهم‌ترین قطعات تعبیه شده در لپ تاپ های امروزیست که کار برقراری ارتباط میان شبکه و سیستم رایانه ای لپ تاپ را برعهده دارد. اهمیت این کارت به ویژه در طول دو دهه اخیر، همزمان با رشد و توسعه فضای اینترنت صد چندان شده است. چرا که بدون کارت شبکه امکان اتصال لپ تاپ به شبکه و فضای اینترنت وجود نخواهد داشت. با توجه به نقش ویژه‌ای که این قطعه در برقراری ارتباط میان شبکه و دستگاه دارد، بروز خرابی در آن منجر به قطعی ارتباط و عدم دسترسی به شبکه می‌شود. از همین رو مشکل کارت شبکه وخرابی‌های آن می‌بایست در اسرع وقت برطرف گردند. البته گاهی نیز می توان با چند راهکار ساده همچون ری استارت کردن مودم و لپ تاپ و یا آپدیت درایور وایرلس معضل قطعی اینترنت لپ تاپ را از میان برد.

حمله ی ویروس ها به سیستم رایانه ای لپ تاپ

علائم: نمایش مداوم پیغام های بی معنی، ری استارت های ناگهانی، عدم باز شدن صحیح نرم افزارهای مختلف

راهکار: نصب دوباره ی ویندوز و استفاده از آنتی ویروس معتبر

یکی دیگر از مشکلات رایج لپ تاپ هجوم ویروس های بدافزارهای مختلف می باشد. گاهی احتمال دارد رایانه ها دچار ویروس هایی شوند که امکان اسکن و تشخیص آن از سوی آنتی ویروس وجود نداشته باشد. چرا که برخی از ویروس های خاص می توانند آنتی ویروس نصب شده را شناسایی کرده و آن را دچار اختلال کنند. این امر به گونه ای شکل می گیرد که دیگر آنتی ویروس قادر به تشخیص ویروس موجود نبوده و اسکنی انجام نمی دهد

. در این حالت عموما کاربر با مشکلات عجیبی چون ری استارت ناگهانی سیستم و دریافت پیام های فاقد معنی رو به رو می شود. توجه داشته باشید که تداوم این مشکلات نه تنها خطر فاش شدن اطلاعات مهم موجود در لپ تاپ را به دنبال دارد، بلکه می تواند با گذشت زمان کاربرد کلی لپ تاپ را نیز مختل می سازد. برای از میان بردن این مشکل باید تعمیرات نرم افزاری لپ تاپ را با نصب دوباره ی ویندوز و راه اندازی آنتی ویروس جدید همراه کرد.

  ناتوانی باتری لپ تاپ در حفظ شارژ

علائم: روشن ماندن کوتاه مدت سیستم پس از انجام فرآیند شارژ

راهکار: پاک کردن نرم افزارهای سنگین، تعویض باتری

پس از اتمام طول عمر باتری‌های لپ تاپ ها، قدرت نگه‌داری شارژ سیستم هم از دست می‌رود. احتمال دارد با استفاده ی چند ساله، برخی از باتری‌ها تنها به میزان نصف زمان شارژدهی ادعا شده به‌وسیله‌ی شرکت سازنده قادر به حفظ شارژ باشند.

جایگزینی باتری لپ‌تاپ‌هایی که باتری آن‌ها قابل تعویض است، بسیار ساده و با فشار یک دکمه در بخش پشتی قاب لپ‌تاپ قابل انجام است. از طرفی می توانید با پاک کردن نرم افزارهای سنگینی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند، سیستم نرم افزاری لپ تاپ را سبک کرده و موجب بهبود روند کاری باتری لپ تاپ شوید.

ناکارآمدی قاب لپ تاپ

علائم: لق شدن قاب لپ تاپ

راهکار: تعویض قاب لپ تاپ

قاب لپ تاپ، بدنه یا حفاظی است که سخت افزار داخلی لپ تاپ را پوشانده و از آن در مقابل عوامل مخرب محیطی محافظت می کند. این بخش معمولا از جنس پلاستیک مقاومی ساخته می شود تا در عین داشتن مقاومت بالا، وزن زیادی نیز نداشته باشد. مسلما پلاستیک هر اندازه هم که دارای کیفیت بالایی باشد، نمی تواند کاملا در برابر هر ضربه ای مقاوم عمل کند.

بنابراین قاب لپ تاپ تا حد مشخصی قادر به تحمل فشار و ضربات گوناگون است. لق شدن درب سیستم رایانه ای لپ تاپ از مواردیست که براساس خرابی قاب و یا وجود مشکل در لولای دستگاه به وجود می آید. فرآیند تعویض قاب لپ تاپ از حساسیت فنی بالایی برخوردار است، چراکه تعمیر ناشیانه و جا افتادن نادرست لولا می تواند موجب آسیب ساختار صفحه ی نمایش سیستم و قطعات مختلف لپ تاپ گردد. بنابراین از مراجعه به مراکز نامعتبر در راستای رفع مشکل لقی درب لپ تاپ خودداری نمایید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=15201

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.