• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12

روحانی: از شنبه مرحله جدید مبارزه با کرونا آغاز می‌شود

  • کد خبر : 17684
  • 08 آوریل 2020 - 12:05

رییس جمهور با اشاره به تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول گفت: از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که به وظایف قانونی خود عمل کنند ما اگر درخواستی برای وام از صندوق بین‌المللی پول کرده‌ایم، اگر میان ما و دیگر کشورها تبعیض قائل شوند نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل قبول نیست.

تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرا رسیدن نیمه شعبان گفت: انتظار ظهور حضرت مهدی هم به معنای امید به آینده و هم به معنای آمادگی برای صلح در سراسر جهان است و لذا هر کس در عمل و زندگی‌اش می‌تواند ببیند که آیا منتظر است یا خیر.

وی افزود: این انتظار هر مقدار بیشتر شود و هر چه این اعتقاد قوی‌تر شود آرامش و جهان‌بینی واقعی برای انسان حاصل می‌شود و برای ما یک جهان‌بینی واقعی می‌دهد و می‌گوید آینده جهان آینده صلح و عدالت و پایان همه گره‌ها، فرج و گشایش واقعی‌ است.

پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات پزشکی

رئیس‌جمور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سختی‌ها و بلایای کرونا گفت:‌ در عین حال در موضوع کرونا و در زمینه علم و شرکت‌های دانش بنیان و نیازمندیهای که بخش درمان و پزشکی ما دارد قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد و اینها ارزشمند است، در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی روی پای خود ایستاده‌ایم و تولیداتمان به اندازه کافی در اختیار قرار می‌گیرد و روزبه‌روز این تولیدات می‌تواند بیشتر شود.

روحانی گفت: امروز در زمینه تنفس مصنوعی به توفیقات خوبی رسیدیم. در عدد خوبی هم تولید می‌شود و در اندازه‌ای است که نیاز پزشکی ما را تامین می‌کند، در  تولید سی تی اسکن وضعیت خوبی دارد.

 روزهای اولیه شیوع کرونا در ایران

رئیس‌جمهور با یادآوری روزهای اولیه شیوع کرونا در ایران گفت: یادمه یه تعداد دانشجو که از چین می‌خواست به ایران بیاید و قرنطینه شوند، مانده بودیم کجا قرنطینه شوند، هر کجا که به آنها اعلام می‌شد به صورتی شانه از مسئولیت خالی می‌کردند یعنی از ترس کورونا همه دنبال راه فرار بودند.

روحانی اضافه کرد: وقتی هم این بیماری در کشور ما شروع شد در میان پزشکان و پرستاران ترس و وحشت زیاد ایجاد کرد. دلیلش روشن بود که همه تجهیزات و آمادگی‌ها در روز اول نبود اما امروز وقتی یک پرستار ما از نظر لباس و سایر تجهیزات می‌تواند مجهز باشد با خیال راحت می‌تواند در بیمارستان قرار گیرد.

 تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول

 در بخش دیکری ار سخناشن خطاب به صندوق بین‌المللی پول گفت:‌ ما سهم خود را به صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پرداخت می‌کنیم و بخشی از ذخایر ما در اختیار آنها است و اگر درخواست ما برای وام قرار باشد بین ایران و کشورهای دیگر تبعیض قائل شوند برای ما قابل قبول نیست و نخواهد بود، برای افکار عمومی جهان هم قابل قبول نخواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از کشورهای جهان و اندیشمندان به صراحت اعلام کردند که صندوق بین‌المللی پول باید به وظیفه خود عمل کنند. ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم حالا بعد از این همه مدت که عضو صندوق هستیم و تلاش کردیم پول ما در آنجا ذخیره بوده و در این شرایط سخت اگر آنها به وظایف خود عمل نکند دنیا قضاوت دیگری نسبت به آنها خواهد داشت.

نقض مصوبه سازمان بهداشت جهانی توسط آمریکا

وی افزود: آمریکایی ها همیشه یکجانبه‌گرا بوده است، در طول این مدت هم این روش را ادامه داده است و حالا در این بیماری هم همان روند غلط و تفکرات نادرست خود را ادامه می‌دهند که این یک موضوع تاریخی است و در تاریخ باقی خواهد ماند که کاخ سفید که تاکنون در مسائل اقتصادی تروریست بوده از این پس در مسائل درمانی هم تروریست است، یعنی به عنوان یک ننگ تاریخی در پیشانی هیئت حاکمه آمریکا خواهد ماند که فشارهای خود را در چنین شرایطی به ملت ایران ادامه می‌دهد. البته مردم تاب‌آوری خوبی در برابر فشارها داشتند و در آینده هم خواهند داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این داستان کرونا مصوبه ۲۰۰۵ بهداشت جهانی را هم نقض کردند که در این مصوبه تصریح شده همه باید به هم کمک کنند و آزاد باشند، حالا علی‌رغم اقدامات تروریستی آمریکا، ما روابطمان را با کشورهای دیگر و دوست ادامه دهیم.

 آغاز مرحله سخت مبارزه با کرونا از شنبه

رئیس‌جمهور در بخش دیگی از سخنانش با بیان این مطلب که از روز شنبه مرحله سخت مبارزه با کرونا آغاز می‌شود، گفت: شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود و اگر بخواهیم با بیماری که مسری است و مشکلات زیادی به وجود آورده و بگوییم به همه مردم داخل خانه بمانند و خارج نشوند، خوب این روش، راحت‌ترین کار دولت برای مقابله با این بیماری است.

روحانی با بیان اینکه این روش امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: عده‌ای باید برای تولید نیازمندی‌ها و حمل و نقل از خانه خارج شوند. بعدش هم ما دو جور مردم داریم. یک گونه مردم این هستند که حقوق ثابت دارند و حقوق بگیر دولت هستند که سر کار بروند حقوق می‌گیرند خانه هم بمانند باز حقوق می‌گیرند.  شما ببنید فرضاً ما که حقوق کارمندان را می‌دهیم پیشنهاد کنیم که سه هفته تعطیل، آنوقت حقوق هم تعطیل! بعد ببینیم چه کسی خانه می ماند؟ بنابراین وقتی به کارمند بگوییم تعطیل باشید و حقوقت را می‌دهیم کار سختی نیست اما برای کارگری که دستمزد ندارد، نانی برای غذای شب ندارد باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که کسب و کارشان در این دوماه تعطیل شده چه کار باید بکنیم. پس باید دو امر را تلفیق کنیم هم سلامت مردم و مبارزه با کرونا و هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات.

وی خاطرنشان کرد: معیار ما پروتکل‌های وزارت بهداشت است اگر وزارت بهداشت به ما بگوید این کار با این پروتکل انجام دهید ما قبول می‌کنیم و انجام می‌دهیم اما اگر بگوید قابل جمع نیست ما سلامت را ترجیح می دهیم.

 آغاز فعالیت برخی کسب و کارها از شنبه

رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر آغاز فعالیت برخی کسب و کارها افزود:  اینکه ما از شنبه مرحله جدیدی از کرونا را شروع می‌کنیم و موج دوم آغاز می‌شود که همکاری بیشتر مردم را طلب می‌کنیم. این دوره مقداری سخت‌تر از دوره قبل است چون ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را در حدی که امکان پذیر است انجام بدهیم و همزمان مبارزه را هم انجام دهیم با این تفاوت که مبارزه قبلی مبارزه نشسته در خانه بود امروز مبارزه ایستاده در صحنه اقتصادی است و دومی سخت‌تر است راهی جز این پیش روی ما نیست.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=17684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.