• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

حریرچی: احتمال درگیری با کرونا تا پاییز وجود دارد

  • کد خبر : 17798
  • 11 آوریل 2020 - 13:33

معاون کل وزارت بهداشت ضمن بیان این که مراجعات برای درمان بیماری‌های مزمن به علت ترس از کرونا کاهش یافته است، بر لزوم تقویت ارائه خدمات از راه دور پزشکی تاکید کرد و در عین حال گفت: براساس تدابیر اندیشیده شده و مطالعات فعلی فکر می‌کنیم احتمال درگیری با کرونا تا پاییز وجود  دارد.

احتمال درگیری با کرونا تا پاییز

 دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر خود کرده است اما  شدت بیماری در قشرهای ضعیف و کم تر برخوردار بیشتر دیده می‌شود به طور مثال در کشور آمریکا مرگ و میر در سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.

چه کسانی باید از ماسک استفاده کنند؟

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص این که چه کسانی مجاز به استفاده از ماسک هستند، گفت: اکنون سازمان بهداشت جهانی به طور صریح اعلام کرده است در صورتی که فرد سالمی هستید توصیه می‌کنیم فقط زمانی از ماسک استفاده کنید که در مجاورت با یک بیمار مبتلا به کرونا باشید. البته می‌توانیم مردم را به استفاده از ماسک‌های خانگی توصیه کنیم. البته فراموش نکنید بهترین روش پیشگیری از آلودگی، شستن دست‌ها با آب و صابون است و در مواردی که به آب و صابون دسترسی نداشته باشید می‌توانید از محلول‌های ضد عفونی کننده استفاده کنید. اما به هیچ عنوان نباید در این مورد اسراف صورت گیرد؛  چرا که مصرف بی رویه از این مواد می‌تواند با عوارضی رو به رو باشد.

حریرچی در خصوص توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای پایان تعطیلات و آغاز بازگشایی ها در کشورهای مختلف گفت: پیشنهاد این سازمان اتخاذ راه‌حل‌های جایگزین برای سرکوب ویروس است. این راه‌های جایگزین می‌تواند انجام تست‌های تشخیصی، ایزوله کردن مبتلایان، شناسایی افرادی که با بیماران در تماس بودند، قرنطینه آنها، تقویت نظام ارائه خدمات و افزایش دانش و آگاهی مردم است.

برای درمان امراض ضروری از مراجعه به مراکز درمانی غفلت نکنید

وی در ادامه با اشاره به این که علت اصلی مرگ و میر ایرانیان تا پیش از شیوع این بیماری، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و دیابت بود، تاکید کرد: اکنون با شیوع ویروس کرونا مردم به دو علت ترس از این بیماری و همچنین بسته بودن برخی مراکز خصوصی، مراجعات خود را برای درمان بیماری‌های مزمن کاهش داده‌اند. در حالی که براساس سیاست‌ گذاری های ما ظرف این هفته و هفته آینده با توجه به این که حجم مراجعات برای بیماران کرونایی کاهش یافته، این است که ظرفیت پذیرش مراکز را برای بیماران مزمن افزایش دهیم. از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان برای امراض ضروری خود از مراجعه به مراکز درمانی غفلت نکنند. البته  اعمال جراحی غیر ضرور مانند اعمال زیبایی و برخی خدمات داندانپزشکی فعلا جزو این سیاست گذاری نیست.

لزوم گسترش خدمات تله مدیسین

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به ایسنا در خصوص اقدامات صورت  گرفته برای گسترش خدمات تله مدیسین و درمان در منزل خاطر نشان کرد: متاسفانه پیش از این از طرف ارائه دهندگان خدمات که به روش‌های سنتی خو کرده بودند مقاومت‌های صورت می‌گرفت، اما اکنون شرکت‌هایی وجود دارند که به عنوان مثال فرد با صلاحیتی را برای گرفتن نمونه آزمایش به منازل می‌فرستند تا بدون معطلی و بدون نیاز به تردد این نمونه گیری انجام شده و به آزمایشگاه ارجاع داده شود. اکنون نیز برای سایر خدمات می‌توانیم از این  تکنولوژی استفاده کنیم و آن را در سایر سطوح خدمات پزشکی و درمانی گسترش دهیم. اکنون نیز برخی پرستاران، پزشکان و بیماران از طریق نرم افزارهای داخلی و خارجی برخی نتایج را به یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این روش می‌تواند به کاهش هزینه‌های نظام سلامت نیز کمک کنند.

حریرچی در ادامه  با تاکید بر این که علم همه جهان نسبت به این ویروس بسیار کم است گفت: برای کنترل کرونا باید چند هدف  را دنبال کنیم. بیماری زایی و مرگ و میر ویروس باید کاهش یافته و به حدی برسد که سیستم بهداشت و درمان کشور از نظر نیرو و تخت پاسخگوی  نیازها باشد. همچنین باید توجه کنیم که اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مشکل را به حداقل برسانیم.

احتمال درگیری با کرونا تا پاییز

وی با ذکر مثالی گفت: اکنون برخی از کشورهای آفریقایی اعلام کردند که نمی‌تواند قرنطینه کامل  و یا برخی سطوح آن را اجرایی کنند؛ چرا که مردم این کشورها به غذا نیاز دارند. همچنین در هیچ کجای دنیا به جز ووهان چین نیز قرنطینه به شکل کامل اجرایی نشد. براساس تدابیر اندیشیده شده و مطالعات فعلی فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری هایی در خصوص این ویروس داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=17798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.