• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
26

کوهی در خاش که جان چهل تن را گرفت

  • کد خبر : 1852
  • 27 آوریل 2019 - 8:46

تفتان سرفراز نگین درخشان پهن دشت کویر شرق ایران زمین با شکوه و مقتدر، نشانه ثبات و پایمردی مردمان سخت کوش و غیور سیستان و بلوچستان، قرنهاست که با زیبایی های دل انگیزش مامن و میزبان کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

تفتان مرتفع‌ترین کوه استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی شهر خاش قرار داره. این کوه جزو آتشفشان‌های نیمه فعال محسوب میشه که سال‌هاست از آخرین فوران و فعالیت اون می‌گذره اما هنوز گازهای گوگردی از دهانه اون خارج میشه.

کوه تفتان

کوه تفتان یکی از کوه‌های زیبا و بلند ایران است. اما این کوه چه ویژگی منحصر بفردی دارد؟

وجود چشمه های معدنی طبیعی سرد و گرم و پوشش گیاهی نسبتا انبوه و در عین حال متفاوت و با تنوع گونه های خوب شامل درختچه بوته ای، دامنه های تفتان را نسبت به سایر مناطق متمایز کرده است.

همچنین وجود درختان کهنسال و روستای دهپایید و سنگان با قدمت هزار و ۲۰۰ سال از دیگر جاذبه های گردشگری در تفتان است.

گیاه خاص منطقه تفتان زیتون وحشی، بنه، بادام کوهی، زرشک وحشی، پونه، درمنه، آویشن خار گلک و گرمونه که برای دل درد بسیار مفید است و تقریبا تمام ارتفاعات را پوشانده است.

تفتان، آتشفشان نیمه خفته خاش

تفتان تنها کوه آتشفشانی فعال در ایران است که در منطقه‌ی جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که با ارتفاع ۴۰۴۲ متر از سطح دریا در میان بلندترین کوه‌های کشور ایران جای می‌گیرد. رشته کوه تفتان ۴ قله و ۳ دهانه‌ی آتشفشانی دارد. تفتان تکه‌ای از یک منطقه‌ی آتشفشانی است که تا پاکستان شمالی ادامه دارد و متعلق به گره آتشفشان کوه آتش‌فشانی خاموش سلطان در پاکستان است.

در زبان بلوچی «تَپت» به معنای گرما است. نام تفتان ریشه در کلمه‌ی تپتان دارد که خود جمع کلمه‌ی تپت است.

کوه‌ تفتان قله‌های زیادی داردکه «چهل تن» نام قله‌ی آتشفشانی آن است. تقریبا در همه حال از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود.

طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله‌ی اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند. در ارتفاعات تفتان ۳ دریاچه مشهور به «دریا سر» قابل مشاهده است که دو دریاچه در بخش شمالی تفتان قرار دارند و آب آن‌ها کم عمق و شیرین است و دریاچه‌ی دیگر نسبتا بزرگ و آب شور است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1852

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. سلام
    ممنون از مطلب عالی که گذاشتین مشتاق شدم برم از نزدیک تفتان رو ببینم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.