• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10

غیرفعال کردن فوری کروناویروس با ماسک نمکی

  • کد خبر : 19575
  • 19 می 2020 - 9:00

 بعد از انتشار اخبار ضدونقیض در مورد کارایی مثبت ماسک‌ها در مقابله با کروناویروس جدید، محققان تصمیم گرفتند غیرفعال کردن کرونا با ماسک نمکی را در دستور کار خود قرار دهند.

غیرفعال کردن کرونا با ماسک نمکی

به گزارش ساینس، محققان دانشگاه کنتاکی ماسک‌های پیشرفته ایجاد کردند که نه‌فقط مانع نفوذ ویروس می‌شوند، بلکه آنها را نیز با روشی بی‌خطر برای انسان از بین می‌برند.

غیرفعال کردن کرونا با ماسک نمکی

در این روش محقق ارشد این گروه یباکار بتاچاریا، استاد مهندسی شیمی و مدیر مرکز علوم غشایی دانشگاه کنتاکی ایالات متحده آنزیم‌هایی که سنبله‌های پروتئین کروناویروس به آنها متصل هستند، جاسازی کرده و با این روش ویروس را غیرفعال می‌کند.

ویروس بیماری کووید-۱۹ به دلیل سنبله‌های تاج مانند که از سطح آن بیرون زده کروناویروس نامیده شده است. ویروس مذکور از طریق همین سنبله‌ها به‌منظور تکثیر، مواد ژنتیکی را به سلول‌های میزبان تزریق می‌کند بنابراین با جدا کردن این سنبله‌ها از ویروس به کمک آنزیم‌های پروتئولیتیک، این ویروس از بین خواهد رفت.

ماسک‌های حفاظتی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که اجازه عبور ویروس از ذرات معلق موجود در هوا را مسدود کنند و کارایی این محافظت به کیفیت موادی بستگی دارد که ماسک از آن ساخته‌شده است. درواقع پارچه‌های متراکم‌تر در فیلتر کردن ذرات کوچک‌تر بهتر هستند، البته رفتار شخص در استفاده از ماسک نیز تاثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال، اگر شخصی ماسک خود را لمس کرده و سپس بینی، دهان و یا چشم‌های خود را لمس کند، آلودگی ویروس انتقال می‌یابد. به همین دلیل ماسکی که نه‌فقط ویروس را فیلتر کند، بلکه آن را نیز از بین ببرد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کارایی بیشتری خواهد داشت.

یباکار بتاچاریا اظهار کرد: ما این توانایی را داریم که غشایی بر روی ماسک ایجاد کنیم که نه‌تنها به‌طور موثر ویروس‌های جدید را مانند ماسک N۹۵ فیلتر کند، بلکه ویروس را به‌طور کامل غیرفعال می‌کند. این نوآوری باعث کندتر شدن و حتی جلوگیری از انتشار ویروس خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دیگر نقاط جهان نیز ماسک‌های ضد کرونا تولیدشده است اما ماسک تولیدی محققان این دانشگاه با روکش نمکی، کروناویروس را طی چند دقیقه از بین می‌برد. در برخی از ماسک‌های تولیدشده در جهان از روکش مس استفاده‌شده که به دلیل ویژگی‌های این فلز باکتری‌ها و ویروس‌ها غیرفعال می‌شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=19575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.