• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران رونمایی شد

  • کد خبر : 20427
  • 11 ژوئن 2020 - 13:01

جمهوری‌ خواهان کنگره از بسته تحریم های جدید آمریکا علیه ایران که ادعا می‌کنند شدیدترین تحریم‌های ممکن را شامل می‌شود، رونمایی کردند.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

 جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا روز چهارشنبه از بسته تحریم‌های پیشنهادی خود علیه ایران که ادعا می‌کنند شدیدترین تحریم‌های ممکن را شامل می‌شود، رونمایی کردند.

این طرح ۱۱۱ صفحه‌ای خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران و متحدانش در منطقه شده و پیشنهاد قرار گرفتن برخی متحدان ایران از جمله «انصارالله یمن» در فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده‌اند.

در طرح پیشنهادی مذکور ۲۵ توصیه سیاستی (شامل پیشنهاداتی برای تحریم افراد و گروه‌های مختلف در ایران و منطقه) خطاب به دولت ترامپ مطرح شده است.

پیشنهادات آمریکا برای تحریم های جدید علیه ایران

از جمله تحریم‌های پیشنهادی جمهوری‌خواهان کنگره که مستقیماً ایران را هدف قرار می‌دهد، می‌توان به «فعال‌سازی سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران»، «تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران»، «تحریم ژنرال امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم بخش‌های پتروشیمی، مالی، خودروسازی و ساخت‌وساز ایران» اشاره کرد.

همچنین از دولت آمریکا خواسته شده است که سازوکار مالی موسوم به اینستکس را تحریم کند و از اداره کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکاست بخواهد که تمهیداتی برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران بیاندیشد.

پیشنهادات تحریمی آمریکا علیه همکاری با سپاه پاسداران

کارگروهی که این طرح پیشنهادی را تدوین کرده، به دولت آمریکا توصیه کرده است که دولت روسیه را به دلیل «حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله و طالبان» رسماً «دولت حامی تروریسم» اعلام کند.

جمهوری‌خواهان کنگره در ادامه خواستار تروریستی اعلام شدن گروه‌های متحد ایران در عراق و سوریه شده و به دولت آمریکا توصیه کرده‌اند که مسیرهای تأمین مالی وزارت کشور و پلیس فدرال عراق را مسدود و کمک‌های امنیتی به نیروهای مسلح لبنان را قطع کند و بازگشت این منابع مالی را به رعایت استانداردهای مورد نظر آمریکا منوط کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا حتی از دولت این کشور خواسته‌اند که از پرداخت پول به صندوق بین‌المللی پول در راستای تأمین منابع لازم برای بسته نجات مالی لبنان خودداری کند. آنها همچنین خواستار تحریم متحدان سیاسی حزب‌الله در لبنان شده و در این میان مشخصاً از «جبران باسیل» وزیر خارجه سابق و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور نام برده‌اند.
در بخش دیگری از این طرح از دولت آمریکا خواسته شده است که حوثی‌های یمن را تروریستی اعلام کرده، گروههایی که از آنها حمایت می‌کنند را تحریم کند و تحت هر شرایطی از قطع کردن فروش سلاح به عربستان و امارات بپرهیزد.

در این طرح پیشنهادی توصیه‌هایی درباره مقابله با نفوذ ایران در عراق مطرح شده و از دولت آمریکا خواسته‌اند که گروه‌های عراقی نزدیک به ایران از جمله سپاه بدر، کتائب امام علی، سرایا الخراسانی و کتائب سید الشهداء را تحریم کند.

نظر کارشناسان درباره تحریم های آمریکا علیه ایران

دولت آمریکا از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ تاکنون تحریم‌های گوناگونی را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده و حتی اتباع و شرکت‌های خارجی را به بهانه ارتباط با ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

کارشناسان آمریکایی و نهادهای بین‌المللی اذعان کرده‌اند که اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تخلیه شده و آمریکا ابزار تحریمی بیشتری برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران در اختیار ندارد.

دولت آمریکا طی ماههای اخیر در راستای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» متحدان سیاسی و شرکای تجاری ایران را نیز به‌شدت تحت فشار قرار داده است، اما به موفقیتی دست نیافته است.

ایران چندی پیش به درخواست دولت ونزوئلا با زیر پا گذشتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه هر دو کشور چندین نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا اعزام کرد. کارشناسان این اقدام را موفقیتی بزرگ برای ایران دانستند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=20427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.