مفهوم گردشگری

در مفهومی ساده سازمان جهانی جهان گردی، توریسم را پدیده ای به شمار می آورد که دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و تجاری بوده و لازمه آن جابه جایی از مکانی به مکان دیگر است.
به طور کلی گردشگری، یک بخش کلی به حساب می آید که در مفهوم جزیی تر آن، گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی) و اکوتوریسم را در بر خواهد گرفت.
همان طور که مشاهده می کنیم، لغت توریسم از دو واژه (تور) به معنی گردش و (ایسم) به معنی اندیشه تشکیل شده است، بنابراین معنای لغتی توریسم را می توان نوعی مکتب با زیربنای سفر دانست.
بر اساس تحقیقی توسط انجمن اکوتوریسم که در سال ۱۹۹۹ صورت گرفت، نتایج،  نشان داد که طبیعت گردی ۲۰ درصد و اکوتوریسم تنها ۷ درصد از مجموعه گردشگری جهان را به خودشان اختصاص می دهند.

مراقب “گردشگری سبز” باشید

اصطلاح “جهانگردی سبز” ممکن است دوستانه به نظر برسد، اما معمولاً بدون استفاده از تلاش‌های پایداری مانند برنامه‌های بازیافت اولیه یا حفاظت از آب، سعی در نامگذاری هتل به عنوان سازگار با محیط زیست وجود دارد. اصطلاح گرین واشینگ (Green-Washing) در سال‌های متمادی معنی بدی پیدا کرده است، که در آن هتل خود را تنها سبز می‌نامد زیرا فقط از کارت‌های “لطفا حوله‌های خود را آویزان کنید اگر دوست دارید از آنها استفاده مجدد کنید”، استفاده می کند اما این کار فقط نوک کوه یخ است. در واقع اصل موضوع، اهمیت حفاظت از محیط‌های طبیعی و فرهنگی است که شما از آنها بازدید می‌کنید. و این بدان معناست که باید از منابع گیاهی، حیات‌وحش و سایر منابع محافظت کرد و به فرهنگ‌ها و شیوه زندگی محلی احترام گذاشت و به جوامع محلی کمک مثبت کرد.