• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
21

آبشار کبودوال گلستان | تنها آبشار خزه‌ای ایران

  • کد خبر : 20937
  • 22 ژوئن 2020 - 15:58

آبشار کبودوال گلستان، تنها آبشار خزه‌ای ایران واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان و در دل جنگل و دامنهٔ کوه هارون قرار دارد. آب این رودخانه از چشمه‌های جنوبی سرچشمه می‌گیرد.

آبشار کبودوال گلستان

استان گلستان در کنار تاریخچه فرهنگی غنی، به سرزمین آبشاران و چشمه‌سارها معروف است و با وجود این همه جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مانند آبشار، تالاب‌ و گل‌فشان‌ به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران است.

وجود رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده‌است.

بیش از ۶۰ آبشار کوچک و بزرگ از جمله آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران‌کوه، زیارت، دوآب و شادان(۷ طبقه) در جای‌جای این استان به مناطق زیبای گردشگری تبدیل شده‌اند.

آبشار کبودوال گلستان

کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان و در دل جنگل و دامنهٔ کوه هارون قرار دارد. آب این رودخانه از چشمه‌های جنوبی سرچشمه می‌گیرد.

می‌توان از این آبشار به عنوان بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای ایران نام برد؛ آبشاری با ارتفاع ۶ متر که آبی سرد و قابل شرب دارد. آبشار کبودوال به لطف قرار گرفتنش در ارتفاع کم از سطح دریا و نزدیک‌بودنش به شهر، آب و هوایی بسیار معتدل دارد.

آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در امتداد رودخانه‌ی کبودوال خودنمایی می‌کنند. زیر هر آبشار حوضچه‌های جالبی به‌وجود آمده که برخی جوانان منطقه از آن برای شنا و آبتنی استفاده می­‌کنند. آب زلال و شفاف و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل، بهترین راه تسکین و آرامش انسان است.

از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیری بسیار زیبا دارد و حدود ۳۲۰ پله سنگی و ۱۷۰ متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار سر راه گردشگران است که برای افرادی با بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه نمی‌شود.

آبشار کبودوال گلستان

آبشار کبودوال با توجه به ویژگی‌های خاص خود مانند خزه‌ای بودن، کیفیت آب، غنای ویژه گیاهان بومی و جانوری در سال ۱۳۹۴ به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

آبشار کبودوال گلستان
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=20937

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.