• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

رئیس جمهور روحانی : فروش کیک زرد و آب سنگین را متوقف میکنیم

  • کد خبر : 2145
  • 08 می 2019 - 6:50

به گزارش پایگاه خبری دخالت ، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه هیأت وزیران در طی سخنانی با اشاره به تصمیم ایران درباره  توقف برخی از  تعهدات برجامی خود گفت: مطابق با تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور امروز از طرف اینجانب ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد.

روحانی در ادامه گفت: در طی این نامه‌ها ما به طرف‌هایمان اعلام کردیم که یک سال به توصیه‌های شما ما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی در تاریخ است، همان‌طور که مقاومت ما تاریخی است و همان‌گونه که دیپلماسی ما تاریخی است، صبر ما هم استراتژیک است، ما یک سال حوصله کردیم و صبر کردیم و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم.

وی ادامه داد : ما نمی‌‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ایران و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

روحانی گفت: برجام در بندهای ۲۴ و ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهدات خود را اجرایی نکرد ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم و یک زمانبندی پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن هم ما عبور کردیم.

روحانی ادامه داد : هم در سطح معاونین و هم در سطح وزرا آن کمیسیون مشترک تشکیل شد و متأسفانه با وجود آنکه اروپاییان و دوستانمان بارها و بارها تأکید کردند که ما خروج آمریکا را به نحوی جبران می‌کنیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما در مقام عمل شاهد آن نبودیم.

وی ادامه داد: ما امروز  به سران ۵ کشور اعلام کردیم ، از دو اقدامی که تا به امروز انجام می‌دادیم دست خواهیم کشید؛ این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است به طوری که ما هر وقت مواد غنی شده‌ خود را به ۳۰۰کیلوگرم می‌رساندیم مازاد آن را به کشوری می‌فروختیم و در مقابل آن کیک زرد می‌گرفتیم.

رئیس جمهور روحانی گفت: اما امروز این فروش متوقف می‌شود؛ فروش دوم فروش آب سنگین است که هر زمان از مقدار  ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم؛ امروز این فروش را هم نیز متوقف خواهیم کرد، پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا که فروش کیک زرد و آب سنگین را متوقف میکنیم.

فروش کیک زرد و آب سنگین را متوقف میکنیم / مهلت ۶۰ روزه به سران ۵ کشور

وی اضافه کرد: این اعلام ما برای ۶۰ روز است و به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر تا پایان ۶۰ روز، ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها مذاکره کرده و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما که نفت و بانک به عنوان دو منابع مهم کشورمان تأمین شود، به نقطه اول برمی‌گردیم. یعنی اگر تا ۶۰ روز دیگر آنها رفتار خود را در برجام تا به امروز جبران کردند ما به تعهدات خود قبل از تصمیم امروز برمیگردیم.

اگر بعد از ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم، رآکتور اراک را به حالت قبل برمی‌گردانیم

روحانی ادامه داد: در مرحله دوم نیز ۶۰ روز فرصت داده می‌شود و اگر به نتیجه نرسید اقدامات بعدی مورد نظر ما خواهد بود.

در برجام توافق ما این بود که غنی سازی در سطح ۳.۶۷ درصد نگهداری شود. اگر پایان ۶۰ روز مذاکرات به نتیجه نرسد از این سطح غنی سازی عبور خواهیم کرد و این محدودیت دیگر برای ما مطرح نیست و دوم اینکه راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای ۱+۵ طبق توافق برجام نوسازی شود و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده بعد از ۶۰ روز ما نسبت به راکتور اراک تصمیم خواهیم گرفت و برنامه قبل از برجام مان را ادامه خواهیم داد و اراک را تکمیل خواهیم کرد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این پیامی که به ۵ کشور باقیمانده در برجام دادیم، به صراحت گفتیم که اگر بخواهند از این اقدام ما بهانه‌جویی کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با اقدام بسیار قاطع جمهوری اسلامی ایران رو به رو خواهند شد و این اقدام قاطع را در این نامه برای آنها توضیح داده‌ام.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.