• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
25

با انواع جوش صورت و راه‌های خلاص شدن از شر آن‌ها آشنا شوید!

  • کد خبر : 21797
  • 09 جولای 2020 - 12:32

جوش یکی از متداول‌ترین انواع ناهنجاری‌های پوستی است، اما جالب است بدانید آکنه و انواع جوش‌ صورت هر کدام روش‌های درمانی خاص خود را دارند. بیشتر جوش های معمولی صورت و جزئی با روش‌های خانگی یا مصرف داروهای بدون نسخه، درمان می‌شوند.

انواع جوش صورت

در هر سن و سالی که باشید به ویژه در دوران بلوغ و در دورانی مانند بارداری و یائسگی که یکسری تغییرات هورمونی در بدنتان به وجود می‌آید، ممکن است یک یا چندین جوش آزاردهنده روی صورت شما به وجود بیاید که بخاطر وجود آن‌ها جرأت نکنید جلوی آینه بروید. مطمئناً شما هم از جوش‌های روی صورتتان خسته شده‌اید که در حال مطالعه این مطلب هستید پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید! چون قرار است انواع جوش صورت، دلیل به وجود آمدن جوش روی صورت و مهم‌تر از همه راه‌های خلاص شدن از شر جوش‌های صورت را بررسی کنیم. در ضمن قرار است یکسری نکات را به افرادی که روی صورتشان جوشی ندارند گوشزد کنیم تا با رعایت آن نکات از جوش زدن پوست صورتشان جلوگیری کنند پس با ما باشید.

آشنایی با انواع جوش صورت

جوش‌‌های سر سفید ؛ جوش‌های پنهان در زیر پوست

جوش‌های سر سفید حداقل یک بار هم که شده مهمان صورت هر کسی بوده‌اند (نتیجه اخلاقی: هر کسی که بگه تا حالا جوش سر سفید نزده، دروغ گفته!) همانطور که خودتان هم می‌دانید این نوع جوش‌ها اندازه کوچکی دارند و زیر پوست پنهان شده‌اند.

جوش‌های سر سیاه ؛ جوش‌های آشکار در سطح پوست

یکی دیگر از انواع جوش صورت، جوش سر سیاه است که مطمئناً خیلی خوب با آن آشنا هستید. برخلاف جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه خیلی واضح هستند و خیلی هم خوب خودشان را نشان می‌دهند. بدتر از همه اینکه سیاه هم هستند و این ویژگی‌ آن‌ها به واضح‌تر دیده شدنشان کمک می‌کند.

پاپول‌ها ؛ برجستگی‌های صورتی رنگ روی سطح پوست

جوش‌های پاپول یکسری برجستگی‌های کوچک و معمولاً صورتی رنگ هستند که روی سطح پوست به وجود می‌آیند. اما نسبت به جوش‌های سر سفید و سر سیاه خیلی واضح نیستند.

جوش‌های چرکی ؛ جوش‌های چرکی و سفید رنگ

یکی دیگر از انواع جوش صورت که روی پوست کاملاً واضح هستند، جوش‌های چرکی هستند. (اینجاست که باید گفت: صد رحمت به جوش سر سفید و سر سیاه!) جوش‌های چرکی از زیر قرمز رنگ به نظر می‌رسند اما در انتها که سر از پوست بیرون می‌آورند چرکی و سفید رنگ هستند.

انواع جوش صورت

ندول‌ها ؛ جوش‌های بزرگ و دردناک

جوش‌های ندول چند درجه بدتر از جوش‌های چرکی هستند! چون همه ویژگی‌های بد را با هم دارند. هم بزرگ هستند هم سفت هستند و هم خیلی دردناکند. این نوع جوش‌ها در عمق پوست به وجود می‌آیند اما با این حال روی سطح پوست کاملاً مشخص هستند.

جوش کیستیک ؛ جوش‌های چرکی که باعث ایجاد زخم می‌شوند

و اما رسیدیم به جوش کیستیک که قرار است خیلی در مورد آن صحبت کنیم. جوش کیستیک از آن دسته از جوش‌های خیلی شدید است که منافذ پوست را می‌بندد و موجب به وجود آمدن عفونت و التهاب روی سطح پوست می‌شود. جوش کیستیک فقط روی پوست صورت به وجود نمی‌آید بلکه روی بازوها هم خودش را نشان می‌دهد. خبر بد این است که شدیدترین نوع آکنه، همین آکنه کیستیک است اما خبر خوش این است که افراد خیلی کمی دچار جوش کیستیک می‌شوند.

جوش کیستیک به چه دلایلی بر روی پوست ایجاد می‌شود؟

همانطور که خودتان هم می‌دانید منافذ پوست دارای غدد چربی هستند. غده‌های چربی پوست به این علت چرب هستند که ماده‌ای روغنی به نام سبوم ترشح می‌کنند. ترشح طبیعی این ماده روغنی خیلی خوب است چون به پوست و مو کمک زیادی می‌کند اما وای از روزی که ترشح ماده سبوم از حالت طبیعی‌اش خارج شود. در این صورت یکی از بدترین انواع جوش صورت یعنی آکنه کیستیک روی پوست به وجود می‌آید چون ترشح بیش از اندازه ماده سبوم موجب رشد زیاد سلول‌های پوستی و در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست و رشد باکتری می‌شود. تغییرات هورمونی، استفاده از لوازم آرایشی چرب، رطوبت و تعریق زیاد، ژنتیک و مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی همه از دلایل اصلی به وجود آمدن جوش کیستیک بر روی پوست صورت هستند.

چطور می‌توان جوش کیستیک را درمان کرد؟

اگر خدایی نکرده جوش‌های صورت شما از نوع کیستیک است حتماً باید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از داروهایی که برای درمان جوش کیستیک از سوی پزشکان تجویز می‌شوند به شرح زیر می‌باشند:

بنزوئیل پراکسید: یکی از قدیمی‌ترین داروها برای درمان انواع آکنه صورت، داروی بنزوئیل پراکسید است که بیش از ۵۰ سال است که برای درمان انواع جوش صورت زحمت می‌کشد. تجویز این دارو حتی برای بیمارانی که منتظر معالجه تخصصی هستند نیز کاربرد دارد. ترکیبات اصلی این دارو آب و الکل هستند که نسبت آن‌ها به نوع پوست بیمار بستگی دارد که توسط خود پزشک تشخیص داده می‌شود. البته این محلول موجب خشکی پوست می‌شود به همین دلیل بیشتر برای بیمارانی مناسب است که پوست چرب دارند. در ضمن این دارو عارضه جانبی دیگری به جزء خشکی و سوزش پوست ندارد.

ایزوترتینوئین: یکی دیگر از داروهایی که پزشکان متخصص برای درمان انواع جوش صورت تجویز می‌کنند، داروی ایزوترتینوئین است. با وجود اینکه این دارو برای درمان جوش کیستیک خیلی موثر عمل می‌کند اما عوارض جانبی قابل توجهی دارد. برخی از عوارض جانبی این دارو شامل: خشکی چشم، خشکی دستگاه تناسلی، خشکی لب‌ها و ترک‌خوردگی لب‌ها، درد مفاصل، افسردگی، آسیب کبدی و افزایش سطح چربی می‌باشند. به همین دلیل این دارو برای بیمارانی که در وضعیت متوسط به سر می‌برند تجویز نمی‌شود. حتی این دارو برای خانم‌های باردار نیز به هیچ وجه تجویز نمی‌شود. علاوه‌بر این خانم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند باید تا یک ماه از روش‌های پیشگیری بارداری استفاده کنند.

تریامسینولون: برخی از پزشکان از روش تزریق داروی استروئیدی به نام تریامسینولون به طور مستقیم در کیست استفاده می‌کنند که این روش به کاهش التهاب کمک کرده و از باقی ماندن جای زخم جوش کیستیک بر روی صورت جلوگیری می‌کند. تزریق این دارو در کوتاه مدت عوارض موضعی کمی را به دنبال دارد.

چگونه می‌توان از ایجاد جوش کیستیک جلوگیری کرد؟

صورت خود را بیش از حد نشویید. شستشوی صورت برای دو بار در روز کافی است.

هنگام شستشوی صورت از مالیدن بیش از اندازه آن خودداری کنید.

از مواد آرایشی سنگین استفاده نکنید.

قبل و بعد از خواب و همچنین بعد از ورزش شدید پوست خود را به آرامی تمیز کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید.

 

انواع جوش صورت

جوش هورمونی ؛ جوش‌های ریز به دلیل تغییرات هورمونی

یکی دیگر از انواع جوش صورت که آخرین نوع آن است، جوش هورمونی می‌باشد که به آن ولگاریس هم گفته می‌شود. مطمئناً با دیدن نام این جوش حدس زده‌اید که تغییرات هورمونی دلیل اصلی بروز جوش هورمونی بر روی پوست صورت هستند. دوران بلوغ، یائسگی و بارداری همه دورانی هستند که بدن با تغییرات هورمونی مواجه می‌شود و در نتیجه جوش‌های هورمونی بر روی سطح پوست به وجود می‌آیند. توجه داشته باشید که جوش‌های هورمونی بیشتر بر روی پیشانی و گونه‌ها به وجود می‌آیند چون سطح ترشح ماده روغنی سبوم که توسط غده‌های چربی به وجود می‌آیند در نواحی پیشانی و گونه‌ها بیشتر است.

روش درمان جوش هورمونی چیست؟

برای خانم‌هایی که دارای جوش هورمونی هستند و به سن بلوغ رسیده‌اند داروی ضد بارداری تجویز می‌شود چون به پاکسازی جوش هورمونی در خانم‌ها کمک می‌کند. این دارو دارای اتینیل استرادیول است که نباید توسط افرادی که سابقه سرطان پستان، حمله قلبی، لخته شدن خون، فشار خون کنترل نشده و همچنین خون‌ریزی غیر طبیعی واژن دارند استفاده شود.

انواع جوش صورت

چرا جوش می‌زنیم؟

منافذ پوست به غده‌های چربی زیر پوست متصل هستند البته این فولیکول‌ها هستند که منافذ پوست را به غده‌های چربی متصل می‌کنند. اما فولیکول چیست؟ در واقع فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که مایع را تولید و ترشح می‌کنند. فولیکول‌ها ماده روغنی سبوم که توسط غده‌های چربی تولید می‌شوند را به سطح پوست می‌رسانند. ماده سبوم نیز سلول‌های مرده پوست را از طریق فولیکول‌ها به سطح پوست منتقل می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود که جوش‌ها با انسداد فولیکول‌ها رشد کنند. عوامل متعددی هستند که باعث ایجاد جوش بر روی پوست صورت می‌شوند منتهی در اکثر موارد این هورمون آندروژن است که موجب ایجاد جوش بر روی سطح پوست می‌شود. میزان این هورمون در زمان بزرگسالی بیشتر شده و همین مسئله موجب ایجاد جوش می‌شود.

سایر عوامل محرکی که موجب می‌شوند ما جوش بزنیم شامل: داروهای حاوی آندروژن و لیتیوم، لوازم آرایشی چرب، تغییرات هورمونی مانند طی کردن دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، استرس عاطفی و همچنین دوران قاعدگی می‌باشند.

چگونه می‌توانیم با درمان خانگی از شر انواع جوش صورت خلاص شویم؟

حالا که با انواع جوش صورت آشنا شدید وقت آن رسیده است که با روش‌های درمان خانگی جوش صورت نیز آشنا شوید. موثرترین روش‌های درمان خانگی برای خلاص شدن از شر جوش‌های صورت به شرح زیر می‌باشند:

انواع جوش صورت

رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌های E و A

به طور کلی در تحقیقات علمی ثابت نشده است که چه نوع رژیم غذایی می‌تواند به رفع جوش صورت کمک کند منتهی دانشمندان متوجه شده‌اند که رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌های E و A می‌تواند به رفع جوش‌های صورت کمک چشم‌گیری کند. مواد غذایی حاوی ویتامین E شامل: گوشت غاز، ماهی سالمون، خرچنگ، بادام، تخمه آفتابگردان و … می‌باشند. مواد غذایی حاوی ویتامین A شامل: فلفل دلمه‌ای قرمز، جگر گاو، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و … می‌باشند.

روغن درخت چای

بر اساس نتایج تحقیقاتی که بر روی ۶۰ بیمار صورت گرفته است روغن درخت چای می‌تواند به بهبود ۵ درصدی درمان جوش صورت کمک چشم‌گیری کند.

چای سبز

از آن جایی که چای سبز موجب کاهش طبیعی چربی پوست صورت می‌شود در درمان جوش بسیار موثر است.

آلوئه وار

از آن جایی که آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است برای درمان جوش صورت کاربرد بسیار بالایی دارد. اگر شما هم از جوش‌های روی صورت خود رنج می‌برید می‌توانید ژل آلوئه ورا را بر روی پوست صورت خود ماساژ دهید. در ادامه چند روش استفاده از ژل آلوئه ورا را به شما آموزش خواهیم داد.

نواع جوش صورت

از آلوئه ورا خالص استفاده کنید

برخی از افراد برای درمان انواع جوش صورت از ژل خالص آلوئه ورا استفاده می‌کنند به گونه‌ای که این گیاه را خریداری کرده و ژل میان آن را از آلوئه ورا خارج کرده و بر روی پوست صورت خود به آرامی ماساژ می‌دهند.

ترکیب آلوئه ورا با آبلیمو

آبلیمو دارای ماده‌ای به نام اسید سیتریک است که به درمان جوش صورت کمک می‌کند و مخلوط کردن آن با ژل آلوئه ورا معجزه می‌کند چون باعث جلوگیری از تحریک پوست در برابر ایجاد جوش می‌شود. افراد می‌توانند مقداری ژل آلوئه ورا را با آبلیمو مخلوط کرده و آن را بر روی پوست خود ماساژ دهند.

ترکیب دارچین، عسل و آلوئه ورا

هم دارچین و هم عسل و هم آلوئه ورا دارای خاصیت ضد باکتری هستند بنابراین ترکیب این سه نوع ماده با یکدیگر و استفاده از آن‌ها به عنوان ماسک صورت می‌تواند تکسین‌ دهنده جوش‌های صورت باشد. شما باید ۲ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و ۱ قاشق چایخوری دارچین در یک کاسه مخلوط کنید و آن را بر روی پوست خود بمالید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه می‌توانید پوست خود را به آرامی بشویید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=21797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.