• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

از سیلی سرباز انگلیسی تا اشکهای گل گلاب؛ “ای ایران” چگونه خلق شد؟

  • کد خبر : 22440
  • 25 جولای 2020 - 10:36

سرود ای ایران مشهور ترین سرود ایرانی است و از آن به عنوان سرود ملّی غیر رسمی ایران یاد میشود. آیا میدانید ای ایران چگونه سروده شده است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سرود ای ایران

سرود ای ایران یکی از ماندگارترین اشعار و تصنیف های ملی است که کمتر کسی را می توان یافت که آن را زمزمه نکرده باشد. سروده ای حماسی با لایه های عمیق و تاثیر گذار میهن دوستی که در روزهای سخت کشورمان سروده و ساخته شده است. آیا میدانید ای ایران چگونه سروده شد؟

حسین گل گلاب، شاعر این اثر ماندگار، شعر ای ایران را با اشک و غمی که از شرایط کشور داشت سروده است. شاید راز ماندگاری ای ایران هم همین باشد!

سیلی خوردن یک سرباز ایرانی، جرقه ساخت سرود ای ایران

در شهریور ۱۳۲۳ که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین، تهران را اشغال کرده بودند، یک سرباز انگلیسی به یک افسر نظامی ایرانی، سیلی محکمی می ‌زند. «حسین گل گلاب» از دیدن این صحنه بسیار متاثر شده و با چشمان اشکبار نزد روح الله خالقی می رود. خالقی با دیدن حال گل گلاب و شنیدن آنچه رخ داده، پیشنهاد ساخت یک اثر موسیقی را می دهد.

همان جا گل گلاب شروع به زمزمه کردن سرود ای ایران میکند. ظرف یک هفته، موسیقی کار تکمیل و توسط یک ارکستر بزرگ به اجرا در می آید تا این اثر با صدای تکرار نشدنی استاد بنان تا ابد در حافظه شنیداری تاریخ کشورمان ماندگار شود.

ای ایران بار‌ها در زمان زندگی خالقی و شاعرش، گل گلاب، اجرا شد؛ آن هم در ارکستری که بیشتر توسط هنرجویان هنرستان موسیقی در دوره مدیریت خالقی تشکیل شده بود. شعر فارسی با بیان و کلمات احساسی و حماسی و نیز موسیقی، ملودی و تنظیم حرفه ای خالقی دست به دست هم دادند تا پس از حدود یک قرن، ای ایران همچنان بر زبان ایرانیان زمزمه شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22440

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.