• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
18

کشف اسکلت بانوی ۲۲۰۰ ساله اشکانی همراه کوزه سفالی در اصفهان

  • کد خبر : 22496
  • 26 جولای 2020 - 10:57

سرپرست هیات باستان شناسی، از کشف یک اسکلت بانوی اشکانی به قدمت ۲۲۰۰ ساله در عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی شمال تپه تاریخی اشرف اصفهان خبرداد. اسکلت تازه پیدا شده را بانوی اشکانی نامگذاری کردند.

کشف اسکلت بانوی اشکانی ۲۲۰۰ ساله

علیرضا جعفری زند، سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف درباره کشف یک اسکلت بانوی اشکانی ۲۲۰۰ ساله گفت: گر چه متخصص اسکلت‌شناس، جنسیت این اسکلت را مشخص نکرده است ولی با توجه به بررسی‌های اولیه به‌ احتمال‌ زیاد اسکلت یک زن متعلق به دوران اشکانی و حدود ۲۲۰۰ هزار سال قبل است که به همین سبب «بانوی اشکانی» نام گرفته که در کنار آن یک کوزه سفالی کامل نیز یافت شده است.

چگونگی کشف کشف اسکلت بانوی اشکانی ۲۲۰۰ ساله

سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف در خصوص چگونگی کشف این اسکلت عنوان داشت: از آنجایی که اداره آب قصد اجرای عملیات لوله‌کشی آب در این منطقه داشت از ما خواسته شد که گمانه‌زنی‌های لازم را انجام داده و موقعیت لازم را برای این پروژه عمرانی فراهم کنیم، بنابراین در شرق تپه اقدامات خود را آغاز کرده و به این پدیده دست یافتیم.

شواهد بدست آمده در عملیات نجات‌بخشی آثار تپه اشرف احتمال وجود گورستان اشکانی را در یکی از کهن‌ترین نقاط شهری اصفهان تایید کرد، جعفری زند از نبود توجه مسئولان و متولیان اصلی برای لزوم گسترده کردن کاوش‌ها و نجات شواهد تاریخی دوران ناشناخته اشکانی در اصفهان و در قلب فلات مرکزی ایران انتقاد کرد.

علیرضا جعفری زند با تأکید بر اهمیت تپه اشرف ادامه داد: در کاوش‌های گذشته این منطقه یک سری اشیا و آثار باستانی کشف‌شده که احتمال وجود تعداد بیشتری از این آثار را تقویت می‌کند اما تعدادی از این آثار ارزشمند تاریخی از زیر خیابان به‌ دست‌ آمده است که با توجه به پرتردد بودن این مسیر، برای ادامه عملیات کاوش گسترده، نیازمند همکاری و مساعدت همه نهادهای مربوطه و همچنین مردم هستیم.

در شش فصل گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد( سلوکی و اشکانی) به دست آمد.

دلیل باستان شناسان برای نسبت دادن این اسکلت به دوران اشکانیان

سرپرست هیات باستان‌شناسی اظهار داشت: اسکلت تازه پیدا شده نیز از زانو به پایین زیر پیاده رو قرار گرفته و در عمل نجات بخشی کامل این شواهد و آثاری که به احتمال قریب به یقین در مجاورت آنها قرار گرفته را مشکل کرده است.در این تدفین صورت به طرف شرق روی کتف چپ گردانده شده و همین نشان دهنده این است که با یک تدفین مهرپرستی رو به رو هستیم.

وی توضیح داد: قسمت اعظم امپراتوری اشکانی پیرو آیین مهرپرستی بودند، در دوره‌های تاریخی پیش از اشکانی، تدفین صورت به طرف طلوع خورشید دیده شده است اما مساله این است که چون همراه این اسکلت و در کنار آن لایه سفال‌های اشکانی وجود دارد به احتمال این اسکلت مربوط به دوره اشکانی است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.