• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
19

وقتی چهارزبر، گورستان منافقین شد

  • کد خبر : 22518
  • 26 جولای 2020 - 14:37

عملیات مرصاد ، نام نبردی است که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح ‌ریزی شد و پس از شکست این گروهک در تنگه چهارزبر، به حمله مرصاد مشهور گشت.

عملیات مرصاد

در اولین روزهای مرداد ماه ۱۳۶۷ و در حالی که جنگ تحمیلی عراق با ایران روزهای پایانی اش را طی میکرد، گروهک منافقین یا سازمان مجاهدین خلق، با خیالی خام، حمله ای گسترده را علیه ایران آغاز کرد. عملیات مرصاد، نام نبردی است که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح ‌ریزی شد و پس از شکست این گروهک در تنگه چهارزبر، به حمله مرصاد مشهور گشت. فرماندهی نیروهای ایرانی در این عملیات بر عهده شهید صیاد شیرازی بود. این عملیات در حالی با پیروزی قاطع نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید، که مسعود رجوی برای رسیدن نیروهایش به تهران و اشغال پایتخت توسط منافقین برنامه ریزی کرده بود.

تنگه چهارزبر ، گورستان نیروهای منافقین

در تیر ماه ۶۷ صدام حسین طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «… بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران به صفوف آن‌ها را خواهید دید.»

۶ روز بیشتر از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت نگذشته بود که نیروهای عراقی دوباره در جنوب و حوالی خرمشهر حملاتی را آغاز کردند. هدف از این تهاجمات، باز کردن راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق بود که البته ناکام ماند. در حالی که که نیروهای دفاعی کشورمان در مرزهای جنوبی مستقر شده بودند، سازمان منافقین عملیاتی تحت عنوان فروغ جاویدان را در غرب آغاز کرد. رجوی گفته بود “۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید” برنامه منافقین این بود که به پشتیبانی هوانیروز عراق و بمباران مداوم پایگاه های نوژه و تبریز، نیروهای زمینی منافقین از طریق مرزهای غربی وارد کشور شده و ظرف ۴۸ ساعت، تهران را به تصرف درآورند.

در مدت کوتاهی، نیروهای منافقین که با عنوان ارتش آزادی بخش نامگذاری شده بودند، فاصلهٔ مرز قصر شیرین تا منطقه تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری غرب کرمانشاه را با سرعت بسیار بالایی طی کردند. غافل از این که چهارزبر (تنگه مرصاد) محل دفن آنها و امیال دست نیافتنی شان خواهد بود.

بمباران شیمیایی روستاهای مرزی ایران

پیش از آغاز رسمی حمله منافقین به خاک ایران، ارتش عراق در روز ۳۱ تیر ماه ۱۳۶۷ چندین روستای ایران در اطراف کرمانشاه شامل روستاهای زرده، نساردیره، نساردیره سفلی و شاه مار دیره از توابع شهرستان گیلانغرب، شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، دودان از توابع شهرستان پاوه و روستای باباجانی از توابع شهرستان دالاهو را با عامل گاز خردل و گاز اعصاب بمباران کرد. حادثه دردناک و غیر انسانی که منجر به مرگ و مجروحیت هزاران غیرنظامی شد. بسته شدن جاده ارتباطی روستاها به کرمانشاه توسط مجاهدین خلق هم آمار تلفات را افزایش داد تا تاثیرات این حمله وحشیانه، پس از سالها همچنان در خاک و جان مردم مناطق بمباران شده باقی بماند.

ورود ارتش جمهوری اسلامی ایران و حمله مرصاد

در نهایت، پای منافقین در تنگه چهارزبر قطع شد. عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی» و به منظور مقابله با نیروهای سازمان مجاهدین خلق در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد. نیروهای نظامی کشورمان ابتدا مسیر ستون های زرهی منافقین را سد کردند. سپس بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی با سلاح‌های ضد تانک به ستون زرهی مجاهدین یورش بردند و هواپیماهای اف-۵ پایگاه ۴ شکاری نیروی هوایی پایگاه دزفول به فرماندهی حمید نجفی و علیرضا آیینی، ستون زرهی منافقین را بمباران کردند.

نقش شهید صیاد شیرازی در عملیات مرصاد غیر قابل انکار و فراموش نشدنی است. تا جایی که بسیاری از کارشناسان، ترور این شهید گرانقدر توسط منافقین را نوعی انتقام گیری در مقابل شکست سنگین این گروهک در تنگه مرصاد تلقی می کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.