• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
27

معرفی ۴ مورد از بهترین کتاب های روانشناسی که زندگی تان را تغییر می دهند!

  • کد خبر : 22833
  • 04 آگوست 2020 - 10:10

سه شنبه هر هفته، در مجله خبری دخالت مجموعه ای از بهترین کتابهای حوزه های مختلف را به شما معرفی می کنیم، در این مقاله میخواهیم ۴ مورد از بهترین کتاب های روانشناسی را معرفی کنیم.

بهترین کتاب های روانشناسی

کتاب همیشه و در هر شرایطی، بهترین همراه ماست. بسیار مهم است که غذای روح ما که با کتاب تامین می شود، چه کیفیتی داشته باشد و در چه سطحی باشد. برای این که میان انبوه کتابهای چاپ شده در هریک از حوزه های داستان، زندگی نامه، هنر، دین، فلسفه، روانشناسی، آموزش و … وقت زیادی صرف نکنید، می توانید هر سه شنبه با مجله خبری دخالت همراه باشید. سه شنبه هر هفته، مجموعه ای از بهترین کتابهای حوزه های مختلف را به شما معرفی می کنیم تا در کنار هم، درک روشن تری از جهان و هرآنچه در آن است داشته باشیم؛ قرارمان را فراموش نکنید!

معرفی ۴ مورد از بهترین کتاب های روانشناسی

اگر عبارت “کتابهای روانشناسی” را در اینترنت سرچ کنید، با انبوهی از عناوین مختلف مواجه می شوید که همگی ادعای تغییر و تحول زندگی و شخصیت را دارند. نویسندگان این کتابها طیف وسیعی از افراد سرشناس در حوزه روانشناسی تا مدرسین گمنام و حتی افرادی با تحصیلات و مشاغل کاملا غیر مرتبط را شامل می‌شوند. موضوعات هم متفاوت است؛ از کتب خودیاری با موضوعات موفقیت و اعتماد به نفس و … گرفته تا کتب تخصصی تر در زمینه درمان های روانشناختی، معرفی بیماری ها و … . در این مقاله می خواهیم ۴ کتاب تاثیرگذار در حوزه روانشناسی را به شما معرفی کنیم که نویسندگان آنها افراد مطرح، موفق و صاحب سبکی در این زمینه هستند.

کتابهایی که در ادامه معرفی می کنیم، به هیچ عنوان حالت شعارگونه ندارند. مطالعه دقیق این کتابها به شما کمک می کند که ضمن تغییر بسیاری از باورهای غلط خود در زمینه ارتباط، زندگی و …، روشهای درست مقابله با شرایط مختلف را فرا بگیرید. پیشنهاد می دهیم به جای مطالعه چندین کتاب با تاثیرات آنی و زودگذر، تعداد محدودی کتاب واقعا مفید و کاربردی را بخوانید تا آموخته های شما در زندگی واقعی قابل استفاده باشند.

 بهترین کتاب های روانشناسی

۱- هنر ظریف رهایی از دغدغه ها

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها که با عناوین مختلفی ترجمه شده است، بی شک یکی از بهترین کتاب های روانشناسی است که تک جمله ها را محور اصلی متن قرار می دهند. این کتاب توسط مارک منسون نوشته شده و می توان آن را در همین چند جمله خلاصه کرد:

“ما آن‌قدر فرصت و قدرت و انرژی نداریم که به همه چیز اهمیت بدهیم. باید بی‌خیال خیلی چیزها بشویم تا بتوانیم تمام فکر و ذهن و انتخاب‌ها و تصمیم‌های خود را، روی گزینه‌ی محدود و مشخص، متمرکز کنیم”

هنر ظریف رهایی از دغدغه ها به ما کمک می کند که به جای فکر کردن به هزاران مورد بی ارزش، قدرت و انرژی خود را صرف تمرکز بر اموری کنیم که واقعا ارزش فکر کردن دارند. به این ترتیب تمام انرژی ما صرف یک مقوله مهم می شود و خود به خود خواهیم دید که هزاران دغدغه حاشیه ای هم حل خواهند شد!

نویسنده اصلا ما را تشویق به بی خیالی و بی عاری نمی کند. بلکه با تفکیک مرزهای باریک بی عاری با بی دغدغه بودن، به ما یاد می دهد که چطور تنها روی جنبه های مهم زندگی متمرکز شوید. ترجمه های بسیاری از این کتاب وجود دارد. بر اساس تجربه شخصی، نسخه ترجمه شده توسط میلاد بشری منتشر شده توسط نشر میلکان، بسیار روان بوده و درک بهتری از محتوای کتاب و هدف نویسنده را به شما القا می کند.

۲- کتابهای تحلیل رفتار متقابل

یکی از بهترین کتاب های روانشناسی که خواندن آن جزء ملزومات زندگی امروز است، کتب مربوط به تحلیل رفتار متقابل هستند. کتب بسیاری در این زمینه منتشر شده اند که هریک برای طیف خاصی از مخاطبان (درمانگران، معلمها، افراد عادی و …) مناسب هستند.

کتاب وضعیت آخر (تام هریس)، کتاب تحلیل رفتار متقابل یان استوارت، کتاب بازیها (اریک برن) و تحلیل رفتار از اریک برن، بهترین و کاربردی ترین کتابها در این زمینه هستند. برای ارتقا روابط میان فردی و اجتماعی، ضروری است که با این کتابها آشنایی داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد می دهیم همین حالا یادگیری در حوزه تحلیل رفتار متقابل را شروع کرده و به کمک همین کتابها، تا سطوح پیشرفته این حوزه جذاب پیش بروید.

۳- تئوری انتخاب

بی‌شک تئوری انتخاب از آن کتابهایی است که می تواند زندگی شما را به طور معجزه آسایی تغییر دهد. گلاسر نویسنده این کتاب، به عنوان یک روانشناس و درمانگر، بخشی از پرونده های مراجعینش را در قالب داستان بیان می کند. بنابراین متن کتاب اصلا سنگین و تخصصی نیست و بسیار روان و جذاب است. مطالعه این کتاب به شما کمک می کند که درک بهتری از شرایط مختلف داشته باشید و با انتخاب های درست و به جا، به آنچه مطلوب تر است دست پیدا کنید. تئوری انتخاب درواقع یک راهنمای همیشگی است تا شخصیت خود را به بهترین شکل بسازید و با انتخاب های درست، کمترین آسیب روانی و اجتماعی را در زندگی پر فراز و نشیب امروز تجربه کنید.

۴- انسان در جستجوی معنا، یک شاهکار واقعی

اگر از ما بخواهید که تنها یکی از بهترین کتاب های زمینه روانشناسی را به شما معرفی کنیم، قطعا آن کتاب، انسان در جستجوی معنی اثر ویکتور فرانکل است. فرانکل مبدع درمان مبتنی بر معنی یا لوگوتراپی است و در این کتاب، بخشی از زندگی خود در اردوگاه های کار اجباری نازی ها را به تصویر می کشد. اشتباه نکنید! اصلا با یک زندگی نامه منزجر کننده و مملو از خاطرات اسارت و شکنجه و … روبرو نیستید.

این کتاب به طور هوشمندانه ای به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول، فرانکل به صورت کاملا مختصر، به سرگذشت خود و هم سفرانش در «آشویتس»، اردوگاه نازی ها اشاره می کند. اردوگاه مخوفی که زمینه مرگ میلیون ها یهودی را در جریان جنگ جهانی فراهم کرد و هر لحظه زندگی در آن مصادف با بارها تجربه مرگ بود. اما در بخش دوم، نویسنده شرح می دهد که چطور افرادی با کمک معانی عمیقی که برای خود ساختند، از این شرایط اسفناک نجات یافته و به زندگی عادی برگشتند.

انسان در جستجوی معنا به ما کمک می کند که با درک معانی زندگی، از شر ناامیدی ها خلاص شویم و حتی در موقعیت های دردناک و روزهای سیاهی مثل جنگ جهانی، توانایی کنار آمدن با شرایط و نجات جان و روان خود را داشته باشیم. مطالعه این کتاب به ویژه در شرایطی که همه گیری کرونا ایجاد کرده، می تواند یک کمک بزرگ به ما باشد برای امیدوار بودن و پاسداشت زندگی؛ نعمت بزرگی که حتی در تاریک ترین لحظات هم میتوان به نور آن دل بست و برای آن جنگید!

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.