• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12

افزایش اعتراضات در فلسطین اشغالی | آیا بنیامین نتانیاهو ترور خواهد شد؟

  • کد خبر : 22847
  • 04 آگوست 2020 - 13:09

اعتراضات در فلسطین اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، علاوه بر استمرار شاهد افزایش جمعیت هم بوده و با تهدید نتانیاهو و خانواده‌اش همراه بوده است.

اعتراضات در فلسطین اشغالی

دامنه اعتراضات و نارضایتی علیه «بنیامین نتانیاهو» هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. با گذشت ۶ هفته از آغاز تظاهرات ساکنان فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو، حالا علاوه بر ادامه تظاهرات، این اعتراضات در حال گسترش در نقاط مختلف فلسطین اشغالی است.

اگر چه هنوز هم تمرکز اعتراضات در دو شهر تل آویو و قدس اشغالی است، اما با توجه به اینکه اداره کنندگان این اعتراضات، شکل جدیدی از اعتراضات را با تمرکز بر تجمع در چهار راه‌ها و خیابان‌های اصلی هر شهر قرار داده اند، برخی خیابان‌ها و چهارراه‌های اصلی شهر‌های دیگر فلسطین اشغالی نیز اعتراضاتی مشابه را تدارک دیده، به معترضان تل آویو و قدس پیوسته اند.

بدنه رژیم اشغالگر قدس در آرزوی تکرار سرنوشت «اسحاق رابین» برای نتانیاهو است اما نخست وزیر اسرائیل نمی خواهد از صحنه سیاسی حذف شود.

پرونده های فساد بنیامین نتانیاهو

خبر فساد نتانیاهو در ماه‌های اخیر در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است. فسادهایی که به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است. نتانیاهو در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است.

در پرونده ۲۰۰۰ نیز نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل، متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد.

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده ۳۰۰۰ برمی‌گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.

پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز به مسأله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، باز می‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.

اعتراضات در فلسطین اشغالی در ۲۷۰ نقطه

 از اواسط ماه ژوئن ۲۰۲۰ نخستین اعتراضات در رژیم صهیونیستی آغاز شد شامل چند میدان و چهار راه اصلی در دو شهر تل آویو و قدس بود. اما براساس گزارشی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی طی روز‌های نخست ماه اوت منتشر کرده اند در حال حاضر ۲۷۰ میدان و خیابان اصلی در شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی به جمع معترضان پیوسته اند. اکثر این میادین و خیابان‌ها هنوز هم در قدس و تل آویو قرار دارند، ولی در شهر‌های دیگر از جمله قیساریه و مناطقی در نقب نیز مناطقی هستند که به این اعتراضات پیوسته اند.

هزاران تظاهرکننده مقابل منزل نخست وزیر اسرائیل درقدس اشغالی و همچنین میدان «پاریس» و خیابان های اطراف آن در مرکز این شهر تجمع کردند. اعتراضات علیه نتانیاهو تنها به داخل فلسطین اشغالی محدود نشده و به شهرهای آمریکا از جمله سان فرانسیسکو کشیده شده است.

افزایش اعتراضات در فلسطین اشغالی

در شهر‌های قدس و تل آویو تعداد تظاهرات کنندگان افزایش قابل توجهی داشته است. تعداد معترضان در خیابان «بالفور» در شهر قدس- که مقر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد- طی روز‌های اخیر بالغ بر ۱۵ هزار نفر بوده است. این اجتماع، شلوغ‌ترین تظاهرات علیه نتانیاهو طی ۶ هفته گذشته بوده است.

شرکت کنندگان در این اعتراضات شعارهایی علیه نتانیاهو به خاطر فساد و سوء مدیریت در بحران کرونا سر دادند و خواهان استعفای وی شدند.

زد و خورد نیروهای امنیتی با معترضان

طبق آمار اعلامی پلیس رژیم صهیونیستی، به طور میانگین در هر روز، قریب ۳۰ نفر از تظاهرات کنندگان، توسط پلیس دستگیر شده اند. اگرچه پلیس رژیم صهیونیستی دلیل این دستگیری را اعمال خشونت آمیز تظاهرات کنندگان توصیف می کنند اما توسعه تظاهرات و اقدامات مقابله ای پلیس موجب اقدامات خشونت آمیز تظاهرکنندگان و درگیری متقابل بوده است.

اعتراضات در فلسطین اشغالی

مقابله درونی اجتماعی در اعتراضات فلسطین اشغالی

در جریان اعتراضات فلسطین اشغالی افرادی که با لباس های شخصی سیاه رنگ در مناطق تجمع تظاهرات کنندگان حضور دارند در لحظاتی مشخص اقدام به حمله به سمت معترضان کرده، برخی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده، برخی دیگر را دستگیر کرده، به پلیس رژیم صهیونیستی تحویل می دهند. برخی این افراد را پلیس های مخفی لباس شخصی توصیف کرده و برخی دیگر می گویند این افراد حامیان راستگرای کابینه نتانیاهو هستند که دست به این اقدامات می زنند.

اختلافات سیاسی بین مقامات رژیم صهیونیستی

اختلاف قابل توجهی بین مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی وجود دارد. از یک سو اپوزیسیون سیاسی کابینه که در جناح رقیب انتخاباتی آن‌ها و شخص «یائیر لاپید» متمرکز است خواستار آزادی اعتراضات و عدم مقابله با آن هستند. حزب آبی سفید و جناحی که با نتانیاهو ائتلاف کرده، کابینه نتانیاهو را تشکیل داده اند نیز خواستار آزاد گذاشتن تظاهرات کنندگان و عدم مقابله با آن‌ها هستند.

در جناح حامیان نتانیاهو راستگرایان افراطی خواستار سرکوب این تظاهرات هستند چرا که آن را یک جریان برآمده از چپگرایان می‌دانند که به منافع رژیم صهیونیستی آسیب می‌زنند. اما در همین گروه، عده‌ای قرار دارند که به نتانیاهو درباره عواقب این تظاهرات هشدار می‌دهند و آن را خطری برای رژیم صهیونیستی و راستگرایان توصیف می‌کنند؛ لذا خواستار مماشات با آن هستند. همین اختلاف نظر موجب شده، دیدگاه مشترکی در برخورد با این تظاهرات وجود نداشته باشد.

آیا نتانیاهو همانند اسحاق رابین ترور خواهد شد؟

 طی روز‌های اخیر، عمیر اوحانا، وزیر امور داخلی و امنیتی کابینه نتانیاهو که از شخصیت‌های نزدیک به نتانیاهو است، طی اظهاراتی اعلام کرد از این هراس دارد که این تظاهرات با خونریزی ختم شود. این اظهارات اوحانا دوگونه تفسیر شده است. برخی مقصود از خونریزی را، ریخته شدن خون معترضان توصیف کرده اند که با ادامه روند درگیری به وجود خواهد آمد.

اما با توجه به شباهت وضعیت کنونی با دوره ترور اسحاق رابین و دیدگاه‌هایی که تا کنون در این خصوص مطرح شده، برخی دیگر می‌گویند اوحانا از احتمال ترور نتانیاهو در جریان این درگیری‌ها خبر داده است. مسئله‌ای که به دلیل تهدید‌های مستمر نتانیاهو و خانواده اش طی چند ماه اخیر شکل جدی تری به خودش گرفته است.

ادامه اعتراضات اجتماعی در فلسطین اشغالی و افزایش جمعیت معترض، وضعیت را برای نتانیاهو و راستگرایان وخیم کرده است. درگیری به وجود آمده بین حامیان راستگرای نتانیاهو و معترضان نیز بر پیچیدگی آن افزوده است و علاوه بر اینکه احتمال درگیری های داخلی در حال افزایش است، احتمال وقوع یک ترور شبیه دوره اسحاق رابین را به دلیل تهدیدهای مستمر نتانیاهو قوت بخشیده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.