• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

تصادف ساختگی برای گرفتن خسارت از بیمه چه مجازاتی دارد؟

  • کد خبر : 23563
  • 20 آگوست 2020 - 12:12

اگر فردی برای گرفتن خسارت از بیمه اقدام به تصادف ساختگی کند، مطابق قانون مجرم شناخته می‌شود.

تصادف ساختگی

برخی افراد برای آن که از بیمه خسارت بگیرند اقدام به تصادف ساختگی می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که بر اساس ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ این اقدام جرم انگاری شده است.

مطابق با این ماده اگر کسی با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، باید مجازات مقرر شده در قانون را طی کند.

اگر فردی برای گرفتن خسارت از بیمه صحنه سازی تصادف را انجام دهد، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود.

آیا تصادف‌ ساختگی کلاهبرداری است؟

عموم مردم واژه کلاهبرداری را به هرکار غیر مشروعی که در آن عنصر فریب وجود داشته باشد اطلاق میکنند.

کلاهبرداری از نظر حقوقی تعریف و ارکان خود را دارد. ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری چنین آورده است:

«هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث یا پیش‌آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا‌حساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.»

مفاد قانونی جرم تصادف ساختگی

طبق ماده ۶۱ قانون بیمه شخص ثالث؛ هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش (۶ماه تا۲سال حبس) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم (منظور اقدام به انجام عمل مجرمانه و ناکام ماندن درآن است) مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج (جزای نقدی ۸۰میلیون ریال تا۱۸۰میلیون ریال) می‌باشد.

همچنین طبق ماده ۶۲ همان قانون؛ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=23563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.