• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
12

ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به مرز یونان

  • کد خبر : 24064
  • 06 سپتامبر 2020 - 9:34

در ادامه تنش میان ترکیه و یونان، رسانه‌های ترکیه از اقدام ارتش این کشور در ارسال تجهیزات نظامی از جمله تانک به مرز یونان خبر دادند.

ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به یونان

رسانه‌های ترکیه از اقدام ارتش این کشور در ارسال تجهیزات نظامی از جمله تانک به مرز یونان خبر دادند.

با ادامه تنش‌ها بین ترکیه و یونان برسر عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز از سوی ترکیه در دریای مدیترانه، ارتش ترکیه دو کاروان تجهیزات نظامی حامل تانک را از منطقه ریحانلی و کوملو در استان هاتای واقع در جنوب ترکیه و نزدیک مرز ادلب سوریه به سمت مرز های خود با یونان حرکت داده است.

مقصد این دو کاروان نظامی استان ادیرنه واقع در بخش اروپایی ترکیه و هم‌مرز با یونان است. قرار است این کاروان‌ها که حامل ۴۰ تانک هستند، از بندر اسکندرون واقع در هاتای از طریق قطار به ادیرنه منتقل شوند.

رجب طیب اردوغان بعد از ظهر امروز طی سخنرانی‌ای اظهار داشت که ترکیه این توانایی را دارد که نقشه‌های «تحمیلی ظالمانه» بر این کشور را «پاره کند». با این حال او گفت که آنکارا همواره تأکید داشته است که آماده تقسیم منابع طبیعی در مدیترانه است؛ مشروط بر اینکه «عادلانه» باشد.

علت تنش ها میان ترکیه و یونان

ترکیه طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود از قبیل حفاری و عملیات اکتشاف نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه بیشتر کرده و همین مسئله واکنش همسایگان جنوبی و غربی این کشور به ویژه یونان را در پی داشته است.

فروپاشی امپراتوری عثمانی در قرن گذشته، ترکیه را از بسیاری مناطق و جزائر در مدیترانه که برخی از آن‌ها تنها دو کیلومتر از ساحل فاصله دارند، محروم کرده است. اردوغان اخیرا گفته که آنکارا نمی‌پذیرد در داخل ساحل خود محصور شود.

ترکیه و یونان طی این مدت همدیگر را به نقض حریم هوایی و عدم تعهد به تعهدات طرف مقابل متهم کرده و باعث بروز تنش بین این دو کشور شود.

مانور نظامی ترکیه و قبرس شمالی

این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه امروز در بیانیه‌ای از برگزاری یک مانور نظامی مشترک با قبرس شمالی در شرق دریای مدیترانه علی‌رغم افزایش تنش‌ها میان آتن و آنکارا خبر داد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، ترکیه و جمهوری خودخوانده قبرس شمالی مانور نظامی سالانه مشترک خود را به مدت پنج روز در شرق دریای مدیترانه از روز یکشنبه آغاز خواهند کرد.

هدف از این رزمایش، که هر ساله برنامه ریزی می‌شود، توسعه آموزش متقابل، همکاری و هماهنگ سازی بین فرماندهی نیرو‌های صلح ترکیه‌-قبرس و فرماندهی نیرو‌های امنیتی جمهوری قبرس شمالی است. نیرو‌های زمینی، هوایی و دریایی در این مانور نظامی شرکت خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.