• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

توقف فروش ارز سهمیه ای در صرافی ها | واکنش بانک مرکزی به صف‌های ارز

  • کد خبر : 24273
  • 09 سپتامبر 2020 - 9:30

بانک مرکزی با افزایش قیمت دلار در بازار، دستور به توقف فروش ارز سهمیه ای (۲۲۰۰ دلار به هر فرد) در صرافی‌های بانکی، داد.

توقف فروش ارز سهمیه ای

صف‌های طولانی و البته جنجال برانگیز خرید ارز سهمیه ای از صرافی‌های بانکی، واکنش بانک مرکزی را به همراه داشت و موجب توقف فروش ۲۲۰۰ دلار ارز سهمیه‌ای به هر فرد شد.

همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز مقابل صرافی‌های بانکی طولانی‌تر از قبل تشکیل و حتی در مواردی باعث دعواهای زرگری شد.

افراد حاضر در این صف‌ها به‌دلیل اختلاف نرخ دلار بانکی با آزاد ساعات طولانی در صف به‌امید خرید ارز دولتی و فروش در بازار آزاد و کسب سود حدوداً ۴میلیونی حضور پیدا می‌کردند.

دلالان و سفته‌بازان در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با ایجاد صف‌های خرید کاذب، قیمت‌ ارز را همچنان بالا نگاه دارند، اما با توجه به عرضه سنگین ارز توسط بازارساز و تامین نیاز واقعی بازار، بسیاری از دلالان در اینکه تا چه میزان می‌توانند به افزایش قیمت ارز و فروش در قیمت‌های بالاتر امیدوار باشند، دچار نگرانی و تردید شده‌اند.

فروش ارز سهمیه ای در صرافی ها متوقف شد

صرافی‌های بانکی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این میزان ارز به هر متقاضی فقط یک بار در سال فروخته می‌شد، ضمن اینکه صرافی‌های بانکی نیز در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دادند.

در توضیحات ابلاغی به صرافی‌های بانکی آمده است که “به استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فروش اسکناس از محل سایر کد (۲۴) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف شد و بدین ترتیب فروش ۲۰۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی شده است.

نیازهای واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی بیماری، و دانشجویی و غیره کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارایه می‌شود.”

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز سه شنبه شب با انتشار یادداشتی در اینستاگرام با بیان اینکه ارز بعنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تاثیراز سایر بازارها نمی‌باشد و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است، گفت: بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار بکار خواهد بست.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.