• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
23

جوجه هایی که زامبی وار گوشت یکدیگر را می خورند | بیماری کانیبالیسم یا دیگرخواری

  • کد خبر : 24300
  • 09 سپتامبر 2020 - 14:30

کانیبالیسم یا دیگرخواری نوعی از بیماری های رایج در بین طیور به ویژه مرغ های تخم گذار می‌باشد، در واقع در این نوع بیماری پرنده ها شروع به خود خوری و دیگر خوری میکنند.

کانیبالیسم یا دیگرخواری

«کانیبالیسم» یا دیگرخواری پدیده ی عجیبی است که در روزهای اخیر گریبان گیر مرغداران ارومیه در استان آذربایجان غربی شده و به این صورت است که جوجه ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر  حمله کرده و از گوشت جوجه های ضعیف تر تغذیه می کند و همین جوجه ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار خواهند شد.

کانیبالیسم یا دیگرخواری حاصل از تغذیه نامناسب

صاحب یک مرغداری ۱۰ هزار قطعه ای که درگیر این پدیده شده است اظهار کرد: در طول ۲۴ سال سابقه فعالیت در این حوزه تاکنون با چنین موضوعی برخورد نکرده است.

وی در تشریح اتفاقی که رخ داده، بیان کرد: واحد مرغ داری ام را از اسفند ماه سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ تامین مواد اولیه پرورش مرغ تعطیل کرده بودم اما تیرماه سال جاری تصمیم به ادامه فعالیت گرفتم و از همان روز اول مشخص بود جیره غذایی که به جوجه ها باید می دادیم، از لحاظ مواد غذایی تکمیل نیست تا اینکه وقتی جوجه ها به ۳۵ روزگی می رسیدند متوجه شدیم که آن ها همدیگر را نوک می زنند.

وی در ادامه توضیح داد که بعد از مشاهده این موضوع با کارخانه تولید نهاده دامی، تماس گرفتیم و گفتیم ظاهرا سدیم کلرید و پروتئین دانه ها کم است و آن ها هم با تایید این موضوع گفتند که ما این موضوع را می دانیم اما مواد لازم برای تولید نهاده استاندارد را پیدا نمی کنیم و اگر هم پیدا شود قیمت نهاده دامی آماده را تا چند برابر افزایش می دهد.

این دامدار ارومیه در توضیح ادعای خود مبنی بر دخالت داشتن ترکیب مواد خوراکی دام ها در شکل گیری این پدیده، می گوید: مواد غذایی که  به دام داده می شود، بایستی دارای پروتئین زیاد و انرژی کم باشد اما ترکیبات این خوراک به گونه ای است که بر عکس عمل می کند یعنی انرژی جوجه ها را بالا برده و پروتئین کمی به آنها می دهد در نتیجه جوجه ها برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان به خوردن همدیگر روی می آورند .

ویدئویی از یک واحد مرغداری که این صحنه دلخراش را به تصویر می کشد را در ادامه میبینید.

مراحل حاد بیماری کانیبالیسم در مرغداری ارومیه

صاحب این مرغداری ارومیه تشریح کرد: موارد مشاهده شده بسیار کم بود و طبق پایش های ما هیچ مشکل میکروبی یا ویروسی در مجموعه وجود نداشت تا اینکه در چهل و یک روزگی جوجه ها، متوجه شدیم که برخی از آنها به جوجه های دیگر حمله کرده و ازجوجه های زخمی شده ای که زنده بودند، تغذیه می کنند. در روزهای اول مشاهده تلفات، می توانستیم با خارج کردن جوجه های زخمی، از خورده شدن آنها توسط سایر جوجه ها جلوگیری کنیم اما به مرور میزان این تلفات هفتاد الی هشتاد و به تدریج به دویست قطعه رسید.

این دامدار ارومیه ای بیان کرد: تلفات جوجه هایم به سیصد قطعه رسید و تمام این جوجه ها به صورت کامل توسط جوجه های مهاجم خورده می شدند به گونه ای که فقط اسکلت تمیز شده و عاری از گوشت جوجه ها باقی می ماند حتی گردن مرغ نیز به صورت کامل خورده می شد و فقط استخوان آن باقی می ماند و هیچ کدام از اقدامات انجام شده موثر واقع نشد.

وی مدعی شد نهاد های مربوطه از وقوع چنین پدیده ای در دامداری ها خبر دارند و گفت: هم به دامپزشکی و هم به جهاد کشاورزی اطلاع داده ایم و نه تنها به این موضوع ورود نکردند بلکه برای مسائل خیلی ساده تر هم کاری نمی کنند.

او در پاسخ به این سوال که سرنوشت جوجه های مهاجم چه خواهد شد گفت: این مشکل برای تمام واحدهای مرغداری شهرستان ارومیه پیش آمده است و همین جوجه ها به زودی وارد بازار برای مصرف مردم شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.