• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

برای انتقال سهام عدالت متوفیان چه باید کرد؟

  • کد خبر : 24392
  • 12 سپتامبر 2020 - 11:08

پس از آزادسازی سهام عدالت، انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه آن ها اهمیت بیشتری یافته است، ورثه این افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا فرایند انتقال سهام فرد متوفی طی و سهام منتقل شود.

انتقال سهام عدالت متوفیان

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی؛ دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت در ۱۰ سال اخیر فوت شده‌اند که سهام آنها باید تعیین تکلیف شود. از آنجایی که ارزش سهام عدالت چندین برابر شده و امکان فروش ۶۰ درصد آن هم به وجود آمده، بسیاری از وراث برای تعیین تکلیف آن اقدام کرده‌اند.

وراث قانونی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز حدود ۲۰ و سهام عدالت یک میلیون تومانی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد. این افزایش ارزش سهام عدالت باعث شده که بسیاری‌ها به دنبال احیای آن باشند. گروهی از این افراد وراث سهام عدالت هستند.

طبق وعده مسئولان قرار است تا پایان تابستان امکان انتقال سهام عدالت متوفیان ایجاد شود. بر این اساس سامانه‌های موجود در شرکت سپرده گذاری باید به سامانه‌های قوه قضاییه، دادگاه و سازمان خصوصی سازی ارتباط پیدا کند.

این مباحث درحالی مطرح می شود که باید خواسته ورثه از طریق سازمان خصوصی سازی به قوه قضاییه و بعد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل شود. درواقع یک نفر از ورثه باید  از سایر اعضا وکالت بگیرد و درخواست مورد نظر را به دادگاه ارائه دهد، دادگاه به نیابت حکم را صادر می‌کند. حکم به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال می‌یابد و افراد به عنوان ورثه شناسایی می‌شوند.

 ورثه بهتر است قبل از اینکه اطلاعات آنها به شرکت سپرده‌گذاری برسد، حتما فرایند احراز هویت الکترونیکی و سجامی شدن را سپری کنند.

تقسیم سهام‌ عدالت متوفیان بین وراث قانونی چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.

بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی‌باشد.

مدارک لازم جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی
ب- اصل کارت ملی وراث قانونی
پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
ت- شماره شبای بانکی وراث
ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.