• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
23

آیا تهدید و فحاشی در فضای مجازی قابل پیگرد است؟ | مجازات تهدید و فحاشی

  • کد خبر : 24488
  • 13 سپتامبر 2020 - 14:32

براساس قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای، تهدید ، ایجاد هراس برای اخاذی مالی و یا کام‌جویی‌های غیراخلاقی در فضای مجازی قابل‌پیگیری حقوقی است.

تهدید در فضای مجازی

برخلاف تصور عموم که متن گفتگو در وایبر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ایمیل، صدای‌ضبط‌شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون، « ادله الکترونیک» را به‌رسمیت شناخته است.

براساس قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای، تهدید، ایجاد هراس برای اخاذی مالی و یا کام‌جویی‌های غیراخلاقی در موبایل و یا شبکه‌های اجتماعی قابل‌پیگیری حقوقی است.

دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تأیید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

اگر در فضای مجازی تهدید شدیم،چه کنیم؟

اگر از جانب کسی با تهدیدی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مواجه شدید باید ابتدا از طریق دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای محل سکونت خود علیه فرد تهدیدکننده اعلام شکایت نمایید.

همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی (عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده،فیلم و…) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد(که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است. در اینگونه مواقع مستندات و ادله‌ای که نشان دهنده تهدید فرد علیه شما است را به هیچ عنوان حذف نکرده تا امکان استناد به آنها وجود داشته باشد.

مجازات تهدید در فضای مجازی

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خصوصی فرد صورت بگیرد و خواه فرد تهدید کننده تقاضای مال به قصد اخاذی کرده باشد یا نه، خود به تنهایی یک جرم مستقل بوده و بر اساس ماده ۶۶۹ ق.م.ا مجازات ” ۷۴ ضربه شلاق” یا ” حبس از دو ماه تا دوسال” حسب مورد در نظر گرفته است. لذا چنانچه کاربران محترم توسط شخص یا اشخاصی تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ( شامل عکس و فیلم و… ) شدند، بدون ترس و واهمه ضمن حفظ ادله مربوطه که می تواند شامل نوشته یا صوت یا فیلم و… باشد ، موضوع را فورا به پلیس فتا و دستگاه قضایی اطلاع داده و مطمئن باشند که در صورت تایید صحت این مدعی ، قانون برابر شرایط مقرر، مدافع آنها خواهد بود و حق شکایت برایشان محفوظ و ارتکاب جرم ” تهدید” برای فرد مقابل قطعی می باشد.

تهدید در فضای مجازی

فحاشی‌ در فضای مجازی از مصادیق جرم است

رئیس پلیس فتا درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به فحاشی و تهدید و… می‌کنند، اظهار کرد: این موارد در کشور ما جرم‌انگاری شده و براساس قانون از مصادیق جرم است. مواردی مانند توهین، فحاشی و تمسخر از مصادیقی است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده و در فضای مجازی اگر کسی اقدام به این نوع رفتارها داشته باشد، مجرم محسوب شده و پلیس فتا نسبت به شناسایی آن اقدام می‌کند و فرد خاطی را تحویل مراجع قضایی خواهد داد.

مجازات فحاشی در فضای مجازی

یکی دیگر از ناهنجاریهای رایج در فضای مجازی و خصوصا در تلگرام، توهین، فحاشی و ناسزا گویی است که متاسفانه بی اطلاعی افرادی که مورد توهین و فحاشی قرار می گیرند، از حقوق قانونی خود و عدم برخورد قانونی با مجرمین زمینه را برای جرم چنین افرادی فراهم می کند. در حالیکه قانون مجازات اسلامی حسب مورد در مواد ۱۴۵ و ۶۰۸، این اعمال قبیح ( فحاشی، توهین ، هتاکی و…) را ” جرم انگاری” کرده و “جزای نقدی از یک تا پنجاه میلیون ریال” یا “۷۴ ضربه شلاق” برای مجازات مجرمان موضوع این ماده، در نظر گرفته است.

تهدید در فضای مجازی
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.