• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور چهار برابر شد

  • کد خبر : 2478
  • 21 می 2019 - 0:26

در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی و در نشست سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد که تولید مواد غنی شده ۳.۶۷درصد ایران به ۴برابر افزایش یافت.

خبرنگاران رسانه‌های کشورمان عصر روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه از بخش‌های مختلف مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز بازدید کردند.

پس از این بازدید کنفرانس خبری با حضور و سخنرانی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد که سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نقل از مدیر سایت غنی‌سازی نطنز اعلام کرد که در پی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی از امروز تولید مواد غنی شده ۳٫۶۷ درصد ایران به ۴ برابر افزایش یافت.

افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور

این موضوع به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشینهای سانتریفیوژ و یا تغییر نوع سانتریفیوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید(سرعت تولید) این مواد ۳٫۶۷  چهار برابر خواهد شد. این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

کمالوندی همچنین در این نشست خبری تاکید کرد که دسترسی به «۱۹۰ هزار سو» برای ایران بسیار سهل و کاملا در دسترس است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه توضیح داد : ظرفیت ۴برابری امروز پیامی است به طرفهای مقابل.  این ظرفیت با همین میزان سانتریفیوژ، قابل افزایش بیشتر هم هست. لذا دیری نخواهد بود که ما از سقف ۳۰۰ کیلو مواد غنی شده ۳٫۶۷ درصد عبور خواهیم کرد، پس بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را طرفهای مقابل انجام بدهند.

وی ادامه داد : ظرف چند هفته به سقف ۳۰۰کیلو خواهیم رسید. نیازهای فنی ما و دستورات مقامات بالا  تعیین کننده خواهد بود که در گامهای بعدی چه اقداماتی خواهیم کرد. آقای صالحی قبلا گفتند که اگر بخواهیم ظرف ۴روز ۲۰درصد را تولید میکنیم،  اما اینکه چه تصمیمی در ادامه گرفته شود و این ۲۰ درصد اینجا  تولید شود یا در فردو، بستگی به تصمیمات مدیران در گام‌های بعدی دارد.

کمالوندی گفت ما فعلا در چارچوب ضوابط پروتکلی و روابط پادمانی پیش می‌رویم. و فعلا به آژانس اعلام کرده‌ایم که قصد داریم ظرف پانزده سال به ظرفیت ۲۷۲ هزار سو دست پیدا کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی به اندازه کافی صبر کرد و قدمی که برداشته بر اساس حقوقش است. این اقدام در چارچوب برجام و فرصتی برای طرف‌های مقابل است که با تغییر در سیاست‌هایشان برجام را به جایگاه خود برگردانند.

معاون صالحی افزود: بنا نداریم از برجام بیرون بیاییم و آن را نقض کنیم. در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و قدم‌های بعدی نیز در چارچوب برجام است.

کمالوندی گفت ایران به دنبال برنامه غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست و دلیل روشن آن هم این است که در طول ۳.۵ سال که از برجام می‌گذرد، بیشترین بازرسی‌ها و دسترسی‌های تکمیلی را داشتیم و اتهاماتی که امثال نتانیاهو می‌زنند رنگ باخته و کسی نمی‌تواند آن را باور کند چون ۱۴ گزارش آژانس گواه آن است که ایران بر اساس تعهداتش عمل می‌کند.

وی گفت دو هفته دیگر هم بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2478

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.