• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
25

بازگشایی تدریجی حج عمره از ۱۳ مهرماه

  • کد خبر : 24968
  • 23 سپتامبر 2020 - 10:48

وزارت کشور عربستان سعودی از بازگشایی حج عمره و ازسرگیری ادای مناسک آن به شکل تدریجی از تاریخ ۴ اکتبر (۱۳ مهرماه) خبر داد.

بازگشایی حج عمره

وزارت کشور عربستان سعودی با اشاره به تعلیق حج عمره از زمان شیوع کرونا اعلام کرد که برگزاری عمره برای زائران خانه خدا از سیزدهم مهر ماه به طور تدریجی و طی چهار مرحله از سر گرفته می‌شود که مراحل نخست برای عمره گزاران داخل این کشور است و سپس عمره گزاران خارجی هم به آنها افزوده می‌شود.

یک منبع مسئول وزارت کشور عربستان اظهار کرد: بنا به دستورالعمل‌های دستگاه‌های ذی ربط مقابله با ویروس کرونا و در پاسخ به درخواست بسیاری از مسلمانان داخل و خارج از کشور برای انجام مناسک عمره؛ ریاض مجوز ادای مناسک حج عمره از تاریخ چهارم ماه آینده میلادی را صادر کرد. این تصمیم علاوه بر بازگشایی حج عمره، شامل ورود تدریجی زائران به مسجد الحرام و مسجد نبوی نیز می‌شود.

پیشتر روزنامه «عکاظ» درباره تدریجی بودن بازگشایی حج عمره گزارش داده بود که عمره گزاران به صورت مرحله‌ای مجوز ادای مناسک عمره و حضور در مسجدالحرام را خواهند داشت و در مرحله اول تعداد محدودی می‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند.

طرح بازگشت تدریجی حج عمره مبتنی بر ساماندهی الکترونیکی است که بر اساس آن تاریخ و ساعت ادای فریضه حج مشخص می‌شود و عمره‌گزار باید گزارش پزشکی مربوط به صحت و سلامت نسبت به ویروس کرونا را در اختیار داشته باشد.

مراحل بازگشایی تدریجی حج عمره

اجرای این تصمیم طی چند مرحله انجام خواهد شد؛ در مرحله نخست به شهروندان و افراد مقیم در داخل عربستان اجازه داده می‌شود از چهارم اکتبر ۲۰۲۰ روزانه شش هزار نفر یعنی ۳۰ درصد از ظرفیت تعیین شده در شرایط کرونا امکان ادای مناسک عمره را دارند.

در مرحله دوم از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ماه) به شهروندان و افراد داخل عربستان که شامل روزانه ۱۵ هزار عمره گزار و ۴۰ هزار نمازگزار می‌شود اجازه ادای عمره داده می‌شود که این تعداد ۷۵ درصد از ظرفیت تعیین شده در شرایط کروناست.

در مرحله سوم هم از اول نوامبر ۲۰۲۰(۱۱ آبان ماه) تا زمان اعلام رسمی پایان کرونا یا رفع خطر آن به شهروندان و افراد مقیم در داخل عربستان و یا خارج این کشور اجازه داده می‌شود به تعداد روزانه ۲۰ هزار عمره گزار و ۶۰ هزار نمازگزار به زیارت خانه خدا بیایند که این تعداد ۱۰۰ درصد ظرفیت تعیین شده در شرایط کروناست.

اعزام عمره گزاران از بیرون عربستان هم به شکل تدریجی و از کشورهایی خواهد بود که وزارت بهداشت عربستان سعودی تایید می‌کند خطری در رابطه با بیماری کرونا در آنجا وجود ندارد.

منبع سعودی گفت که مرحله چهارم مربوط به زمانی است که طرف‌های ذیربط از رفع خطر همه گیری کرونا خبر می‌دهند و آن زمان به شهروندان و افراد مقیم داخل عربستان و همچنین خارجی‌ها اجازه داده می شود ۱۰۰ درصد از ظرفیت طبیعی مسجد الحرام و مسجد النبی را پر کرده و عازم خانه خدا شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.