• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

تند خوانی چیست و چگونه می توان سرعت مطالعه را افزایش داد؟

  • کد خبر : 24972
  • 23 سپتامبر 2020 - 11:44

تند خوانی مجموعه ای از راهکار های ذهنی، عملی و آگاهانه است که سرعت مطالعه را افزایش می دهد. در ادامه ضمن تعریف کامل تر تندخوانی ، تکنیک های مفیدی را برای افزایش سرعت مطالعه به شما معرفی می کنیم.

تند خوانی

بسیاری از افرادی که مطالعه نمی کنند، کمبود زمان را به عنوان دلیل مطرح می کنند. آنها می گویند که وقتشان اجازه نمی دهد بنشینند و مثلا ۱۰ صفحه کتاب در روز بخوانند. اما اصول تندخوانی، به بهترین شکل این قسم بهانه تراشی ها را خنثی می کند. تندخوانی درواقع نوعی تکنیک برای مطالعه است که شامل مجموعه ای از راهکارهای علمی و عملی می گردد.

این راهکارها سرعت مطالعه و یادگیری را افزایش داده و به شما کمک می کنند که حجم مشخصی از یک کتاب، مقاله، مجله یا … را در مدت زمان کوتاه‌تری خوانده و یاد بگیرید.

تند خوانی چیست؟

تند خوانی مجموعه ای از راهکار های ذهنی، عملی و آگاهانه است که سرعت مطالعه را افزایش می دهد. نکته ویژه این است که این تکنیک ها اکتسابی هستند. یعنی می توانید آنها را آموزش دیده و در استفاده هرچه بهتر از آنها مهارت کسب کنید. تند خوانی به شما کمک می کند که در زمان خود صرفه جویی کرده و حتی در یک دقیقه، هزاران کلمه را بخوانید. با این روش می توانید کتابها، مقالات، ایمیل ها و متن های کوتاه و بلند بسیاری را در مدت زمان کوتاه  بخوانید.

تند خوانی

مزایای تند خوانی

افزایش یادگیری

قبلا تصور این بود که هرچه سرعت مطالعه کمتر باشد، یادگیری بیشتر و بهتر است. اما امروزه تایید شده است که میزان یادگیری افرادی که با اصول تند خوانی آشنایی ندارند، ۳۵ درصد است. این درحالی است که این درصد در افرادی که از اصول و تکنیک های تند خوانی استفاده می کنند به ۵۰ درصد هم می رسد. بنابراین تندخوانی موجب افزایش یادگیری هم می شود .

تند خوانی

افزایش لذت مطالعه

مطالعه به طور کلی یکی از بهترین و لذت بخش ترین سرگرمی هاست. افرادی که مدام مطالعه می کنند، لذت این کار را با هیچ تفریح دیگری جایگزین نمی کنند. استفاده از تکنیک های تند خوانی، این لذت را دوچندان می کند. وقتی شما در مدت کوتاهی یک یا چند مطلب را یاد می گیرید، از زمانی که به مطالعه اختصاص داده اید، لذت بسیاری بیشتری خواهید برد.

تند خوانی

افزایش تمرکز

اگر تصور می کنید که با تند خوانی تمرکز شما کاهش یافته و کمتر یاد می گیرید، کاملا در اشتباهید. اصول تند خوانی باعث تمرکز حواس و تقویت حافظه می شوند و به همین دلیل، میزان یادگیری را نیز افزایش می دهند.

تند خوانی

تکنیک های ساده برای افزایش سرعت مطالعه

از نشانک استفاده کنید

یکی از روش های قدیمی که برای تند خوانی استفاده می شود، کمک گرفتن از نشانک است. سعی کنید حین مطالعه از نشانک یا مداد یا خودکار استفاده کنید. به این ترتیب حواس شما به نشانه ای است که زیر خطوط حرکت می کند و ضمن گم نکردن خطوط، تمرکز بیشتری هم هنگام مطالعه خواهید داشت.

تند خوانی

نکته خوانی کنید

متن را برانداز کرده و نکات مهم را پیدا کنید و بخوانید. با این کار دیگر وقتتان را صرف خواندن مطالب غیر ضروری نمی کنید.

تند خوانی

کلمات را تکرار نکنید

در حین مطالعه، کلمات را در ذهن خود مرور نکنید و آنها را مجددا به زبان نیاورید. این کار سرعت شما را کاهش داده و مانع از تند خوانی می شود.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

اگر می خواهید تند خوانی کنید و سرعت، دقت و تمرکز خود را هنگام مطالعه بالا ببرید، بهتر است در محیطی باشید که چیزی حواستان را پرت نکند. مثلا هنگام مطالعه گوشی را از خودتان دور کنید و سعی کنید در محیطی خلوت و کم سر و صدا مطالعه کنید.

تند خوانی

به خطوط و سطرهای قبلی باز نگردید

برخی از افراد در حین مطالعه، به سطور قبلی و عقب بازگشت کرده و قسمت هایی از متن را دوباره بازخوانی می کنند. این کار سرعت شما را می گیرد و مانع از اجرای اصول تند خوانی می شود. حتی اگر پاراگرافی را متوجه نشدید، از آن عبور کرده و بعدا مجددا آن را بخوانید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24972

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.