• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی

  • کد خبر : 25030
  • 24 سپتامبر 2020 - 11:25

در این مقاله از سایت دخالت مجموعه ای از بهترین داستان های کوتاه ایرانی را به شما معرفی می کنیم. اگر تا بحال زیاد اهل داستان خواندن نبودید، پیشنهاد می دهیم این حوزه جذاب را با مجموعه های معرفی شده در ادامه مطلب، شروع کنید.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

داستان کوتاه، گونه از ادبیات داستانی است که به دلیل حجم کم، تنها به شخصیت ها و رویدادهای مهم می پردازد. معمولا تعداد شخصیت ها در داستان کوتاه کم است و خبری از جزئیات و تصویرپردازی های بلند نیست. این نوع داستان بیشتر مربوط به دوره معاصر است و طرفداران زیادی هم دارد. تا حدی که بسیار بر این باورند که دوره داستان سرایی های بلند دیگر گذشته است و انسان عصر امروز، حوصله خواندن و دنبال کردن رمان های بلند را ندارد.

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی

یکی بود یکی نبود . جمالزاده

جمالزاده به نوع پدر داستان نویسی جدید و آغازگر این سبک در ایران است. او ضمن آشنایی با شیوه های داستان نویسی غرب، آن تکنیک ها را با آداب و سنن ایرانی ترکیب می کرد تا داستان هایش برای مخاطب فارسی زبان، آشنا و ملموس باشد. جمالزاده داستان هایی انتقادی می نوشت که سرشار از نکات طنزآمیز و ضرب المثل ها و اصطلاحات عامیانه بودند. او با مجموعه یکی بود یکی نبود بیشتر شناخته شد و ۶ داستان کوتاه بی نقص از خود به یادگار گذاشت.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

نیمه تاریک ماه . هوشنگ گلشیری

مجموعه نیمه تاریک ماه، شامل ۳۶ داستان، یکی از بهترین داستان های کوتاه ایرانی است. مفاهیم اجتماعی و سیاسی، سنت و مدرنیته، مبارزه با خرافات و مفاهیمی از این دست، تمام آن چیزی هستند که در داستان های این مجموعه مخاطب را درگیر خود می کنند. آثار هوشنگ گلشیری در مجموعه نیمه تاریک ماه خودنمایی می کند و راهنمای بسیار خوبی برای افرادی است که دوست دارند در زمینه داستان نویسی فعالیت داشته باشند.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

داستان‌های صادق چوبک

چوبک هم جزء اولین افرادی است که قدم به وادی داستان کوتاه گذاشت. مشهورترین رمان او «سنگ صبور» نام دارد. ویژگی داستان های چوبک، روایت تیره روزی مردمی است که اسیر خرافه و نادانی هستند. چوبک با توجه به خشونت رفتاری‌ای که در طبقات فرودست دیده می ‌شد، سراغ شخصیت‌ها و ماجراهایی رفت که هرکدام بخشی از این رفتار را بازتاب می‌دهند. داستان های کوتاه صادق چوبک در چهار مجموعه با عناوین «خیمه شب بازی»، «انتری که لوطیش مرده بود»، «روز اول قبر» و «چراغ آخر» به چاپ رسیده اند و بدون شک در زمره بهترین داستان های کوتاه ایرانی به شمار می روند.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

داستان‌های صادق هدایت

صادق هدایت یکی از بزرگ ترین نویسنده های ایرانی است که در ردیف بزرگانی همچون علوی، جمالزاده، چوبک و … قرار دارد. او بیش از ۴۰ عنوان داستان نوشت که «بوف کور» در میان آنها مهم تر و برجسته تر است. داستان ‌های هدایت در زمینه‌های مختلفی همچون واقع گرایانه، طنزآمیز، ملی‌گرایانه و جریان سیال ذهن نوشته شده و همواره الگویی موثر برای بسیاری از نویسندگان بوده اند. «زنده به گور»، «سه قطره خون»، «سایه روشن» و «سگ ولگرد» برخی از بهترین داستان های کوتاه ایرانی به قلم صادق هدایت هستند.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

یوزپلنگانی که با من دویده اند . بیژن نجدی

یکی دیگر از بهترین داستان های کوتاه ایرانی ، مجموعه ای شامل ۱۰ داستان است که بیژن نجدی  در مورد مرگ نوشته است. متن این داستان ها بسیار جذاب و در عین حال، ساده و شیرین و روان است. حتی اشیاء هم در این داستان ها عنصری پویا هستند و نویسنده با هنرمندی هرچه تمام تر، به آنها جان بخشیده است.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

عشق روی پیاده رو . مصطفی مستور

مصطفی مستور را هم باید خالق یکی از بهترین داستان های کوتاه ایرانی به شمار آورد. مستور در کتاب عشق روی پیاده رو، مفاهیم عشق، زندگی و ارتباط با خدا را پررنگ کرده است. ۱۲ داستان کوتاه که شخصیت های آن درگیر و دار عشق زمینی، روایت های جذابی را می سازند. به طور کلی مستور، یک نویسنده شناخته شده در زمینه داستان های کوتاه است که خواندن آثارش را به شدت به شما پیشنهاد می دهیم!

بهترین داستان های کوتاه ایرانی
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=25030

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.