• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
40

شاهکارهای معماری ایران

  • کد خبر : 25041
  • 24 سپتامبر 2020 - 12:26

امروزه ساختمان هایی در جای جای کشور ایران طراحی و ساخته شده اند که شاید نمونه آنها را حتی در کشورهای پیشرفته نیز نتوان دید. در این مقاله از سایت دخالت چند مورد از بهترین معماری های ایران را معرفی می کنیم که احتمالا شما هم مثل ما با دیدن آنها حیرت می کنید.

بهترین معماری های ایران

معماری این روزها یک صنعت در حال رشد است که با هنر و خلاقیت آمیخته شده و شاهکارهای بسیاری را ساخته و پرداخته است. معماری هرکشور و شکل ساخت بناها، به  نوعی معرف فرهنگ آن کشور است. این صنعت مدام در حال پیشرفت است و هرروزه خلاقیت های جدیدی را در آن شاهد هستیم که مخاطب را به تحسین وا میدارد. اما معماری در کشورمان نیز از پیشرفت های جهانی عقب نیفتاده است.

بهترین معماری های ایران

ساختمان اداری ترمه

معماری ساختمان اداری ترمه، یکی از بناهای مدرن و زیبای ایران است که توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی طراحی شده است. این ساختمان در شهر همدان واقع شده است و نمای آجری دارد. آجرها در این بنا به شیوه ای سنتی آرایش و چیده شده اند تا با بافت تاریخی منطقه سازگار باشند. ویژگی جذاب ساختمان اداری ترمه، سقف منحنی آن است. در هنگام بازدید از این بنا می توانید روی آن حرکت کنید!

بهترین معماری های ایران

خانه مشا

ویلای مشا یکی از بهترین معماری های ایران است که در دامنه کوه های اطراف تهران و در دشت مشا بنا شده است. این خانه متشکل از سه باکس است که هر کدام در زاویه ای مختلف برای چشم اندازهای متفاوت قرار گرفته اند.

بهترین معماری های ایران

ساختمان مسکونی کهریزک

طراحی گروه مشاور CAAT ، مسئول طراحی ساختمان مسکونی کهریزک هستند. در این ساختمان از صفحات آجری مشبک استفاده شده است که علاوه بر سایه اندازی مطلوب و تهویه ، اجازه ی ورود نور طبیعی کافی را به فضاهای داخلی می دهد. تراس های کوچک هم نمای زیبایی به این بنا داده اند و آن را به یکی از شاهکارهای معماری ایرانی تبدیل کرده اند.

بهترین معماری های ایران

پل طبیعت

بدون شک پل طبیعت را در پارک آب و آتش دیده اید. این بنای فوق العاده توسط معمار جوان ایرانی،‌ لیلا عراقیان طراحی شده است. طول این سازه ۲۷۰ متر بوده و به عنوان بلندترین پل عابر در کشور شناخته می شود. این پل ، پارک آب و آتش و پارک طالقانی را در بزرگراهی شلوغ به هم متصل می کند.

بهترین معماری های ایران

ساختمان مسکونی اندرزگو

یکی دیگر از بهترین معماری های ایران ، ساختمان مسکونی اندرزگو است. این بنای شش طبقه، برای ارائه آرامش در محله ای شلوغ از وجود انواع ساختمان های کوتاه و بلند با متریال های مختلف طراحی شده است. پیشنهاد می دهیم اگر ساکن تهران هستید، حتما از این ساختمان دیدن کنید.

بهترین معماری های ایران

ساختمان شماره ۱ محلات

ساختمان شماره ۱ محلات یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایران است که در مسابقه جایزه معمار سال ۸۹ ، رتبه نخست گروه مسکونی را کسب کرد. این سازه در شهر محلات است و طراحی آن را دفتر معماری کالکتیو ترین با مدیریت رامین مهدی زاده انجام داده است. استفاده از مصالح بومی و سنگ هایی که از کارخانه های برش سنگ محلی جمع آوری شده اند، نمای ویژه ای به این ساختمان بخشیده است.

بهترین معماری های ایران

خانه شریفی ها

خانه شریفی ها را می توان به عنوان یکی از بهترین معماری های ایران معرفی کرد. این خانه با اتاق های چرخان در فصول مختلف و عملکرد های گوناگون، فضاهای داخلی ( درونگرا یا برونگرا) و فرم بیرونی متفاوتی را ایجاد کرده است. نمای بیرونی مدام تغییر شکل می دهد و بیننده را مجاب می کند که چند دقیقه ای به ساختمان خیره شود! در تابستان با باز شدن دارای تراسی بزرگ و حجم شفاف است. این خانه در زمستان بسته می شود و به محیطی بدون تراس باز تبدیل می شود. این ویژگی از معماری بومی کشور الهام گرفته تا ساختمان برای سکونت در فصول مختلف، آماده و مناسب باشد.

بهترین معماری های ایران

طاق کسری

طاق کسری یا ایوان مداین اگرچه بنایی قدیمی است، اما نمی توان آن را جزو بهترین معماری های ایران ندانست. این بنا، بزرگترین طاق خشتی جهان را در خود جای داده است و از معماری ‌های دوره ساسانیان به شمار می رود. گفته شده پادشاهان ساسانی برای ساخت طاق کسری، معروف ‌ترین معماران را از نقاط مختلف فراخواندند و سه هزار کارگر برای ساخت آن به کار گمارده شدند. مورخین معتقدند که ساخت طاق کسری، حدود ۲۰ سال زمان برده است.

مهم ‌ترین قسمت این کاخ٬ مدخل اصلی آن است که به شکل ایوانی عریض و مرتفع٬ رو به خارج ساخته شده است. یک تالار مستطیل شکل هم در پشت آن قرار داشته و شاهکار معماری این بنا، بدون ستون بودن آن است. نمای خارجی طاق کسری با آجر ساخته شده و ستون‌ها و کنگره‌های آن با ورق‌های مس مزین به طلا و نقره پوشانده شده بود. در حال حاضر، ایوان مدائن جزو قلمروی ایران نیست و خرابه های آن در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در ساحل خاوری رود دجله واقع شده است.

بهترین معماری های ایران
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=25041

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.