• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
28

این روستا، به روستای جاذبه‌های ایران شهرت دارد!

  • کد خبر : 2550
  • 23 می 2019 - 5:42

در استان گلستان روستایی قرار دارد که از نظر قدمت و طبیعت در نوع خود بسیار شگفت انگیز است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۲۰۰ متر بوده و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. حضور در روستای پاقلعه و تماشای طبیعت بکر که همراه با استشمام بوی باران بر دیوارهای گلی همراه است و همچنین شنیدن صدای آب و پرندگان برای هر گردشگری می تواند روح بخش باشد.

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است، این روستا از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏شود.
ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه، از سطح دریا ۱۸۰ متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد. میانگین بارندگی سالانه روستا ۴۸۴ میلی‏متر گزارش شده است.

آثار باقی مانده از شهر تاریخی تمیشه و قلعه ماران در ۳ کیلومتری روستا، از قدمت و تاریخ کهن این منطقه حکایت دارد. این قلعه در زمان تیرداد اشکانی ساخته شده و پایتخت دوم اشکنیان بوده است. نام این روستا، پیش از انقلاب ۵۷ «سازمان قاسم‏خان مقصودلو» بوده است.

بعد از انقلاب و تا سرشماری سال ۱۳۷۵، «اسلام‏آباد فندرسک» نامیده می‏شده است. پس از آن، به «پا قلعه» تغییر نام داده است؛ علت این نامگذاری را استقرار روستا در پایین قلعه ماران دانسته‏اند.

روستای پاقلعه رامیان ، بهشت پنهان گلستان

روستای پاقلعه در میان جنگل های هیرکانی قرار گرفته که پوشش گیاهی و بالطبع پوشش جانوری آن بینظیر و منحصر به فرد است.

از جاذبه های اطراف روستا می توان استخرطبیعی گل رامیان، منطقه جامه شوران و چشمه های پر آب سرگل و چشمه پشمکی، مجموعه آبشارهای پشمکی، مجموعه آبشارهای سرخه کمر، مجموعه آبشارهای جوزک، مجموعه آبشارهای سید کلاته، چشمه نیلبرگ، انجیر چشمه، ذخیره گاه سرو زربین، سایت پروازی پاراگلایدر و ارتفاعات قلعۀ میران را نام برد.
ارتفاعات غربی و جنوی روستا با جنگل‏های انبوهی از درختان سوزنی برگ و ذخیره‏گاه جنگلی، از زیباترین جاذبه‏های طبیعی روستای پاقلعه محسوب می‏شوند. قطع درختان منطقه حفاظت شده ممنوع است.
از مکان‏های تفریحی و تفرجگاهی اطراف روستا می‏توان به منطقه تفریحی جامه‏شوران و اطراف سرسبز چشمه‏های پرآب سرگل و چشمه پشمکی اشاره کرد.
در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان، در مسیر روستای پاقلعه و در میان جنگل‏های انبوه پهن برگ، استخر طبیعی گل رامیان قرار دارد. این استخر بیضی شکل، با طول ۹۰ متر، عرض ۸۰ متر و عمق ۴۴ تا ۸۰ متر چشم‏اندازی بسیار زیبا و رویایی دارد. آب این استخر طبیعی از چشمه‏های جوشان تأمین می‏شود و هر ساله، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‏کند.

پاقلعه، روستایی پر از جاذبه های منحصر بفرد در گلستان

از جاذبه‏های تاریخی روستا، قلعه ماران است که بنا بر روایات تاریخی، پایتخت دوم پارت‏ها (اشکانیان) بوده است و تیرداد اشکانی، آن را بنا نهاده است. این قلعه، بر روی کوهی بلند و صخره‏ای به همین نام قرار دارد. کوه ماران، یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان منطقه نیز محسوب می‏شود.
در اطراف روستا، چاه‏های موسوم به گندم سوخته وجود دارد که در روزگار گذشته، مکانی برای ذخیره آذوقه مردم قلعه بوده است.
مردم روستای پاقلعه در اعیاد بزرگ مذهبی به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات ائمه به عزاداری می‏پردازند. ایام عید نوروز و روزهای چهارشنبه سوری، سیزده بدر و شیب یلدا مورد توجه مردم است که با مراسم ویژه‏ای سیزده بدر برگزار می‏شود.
نی ساز همیشگی و همراه مردم روستاست که در مراسم مختلف، آواز خوانندگان محلی را همراهی می‏کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2550

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. روستای پاقلعه من رفتم خیلی جای قشنگیه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.