• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
26

از موسیقی راک چه می دانید؟

  • کد خبر : 25661
  • 10 اکتبر 2020 - 18:08

تیم هنری دخالت در این مقاله سعی دارد اطلاعاتی کلی در خصوص موسیقی راک ویژگی های آن ارائه دهد، با ما همراه باشید.

موسیقی راک

در کشور ما بیشتر موسیقی های پاپ و سنتی شناخته شده هستند و فعالیت زیادی در زمینه دیگر سبک های موزیک همچون کلاسیک، راک و … وجود ندارد. همین مسئله باعث شده که شناخت کمی در مورد موسیقی راک‌ وجود داشته باشد.

تاریخچه موسیقی راک

موسیقی راک به عنوان یکی از سبک های پرطرفدار موسیقی در دنیا، در دهه ۵۰ میلادی تحت عنوان راک اند رول در ایالات متحده شکل گرفت. این سبک حدود ۱۰ سال بعد، به چندین سبک دیگر تجزیه شد اما همچنان تمامی زیرشاخه های آن ریشه در راک اند رول دارند. راک اند رول تحت تاثیر ریتم و بلوز و سبک کانتری است و البته در برخی از موارد، تحت تاثیر سبک فولک، جز و کلاسیک نیز قرار داشته است. راک اولیه به طور دقیق از سبک ریتم و بلوز R&B، که نوعی موسیقی رقص سیاهان آمریکایی آمیخته با بلوز بود، و همین طور سبک جاز و سرودهای انجیلی سیاهان نشات گرفت.

موسیقی راک

موسیقی راک چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که موسیقی راک ریتمی است که به وسیله‌ ساز‌هایی مانند گیتار برقی، گیتار باس، درام و… اجرا می‌ شود. در قطعات راک، یک ضرب یکنواخت وجود دارد که در طول قطعه تکرار می شود. یکی از ویژگی های اصلی آهنگهای سبک راک، بلند بودن صداست. می توان این چنین هم تعریف کرد که موسیقی راک در واقع برگرفته از موسیقی بومی و موسیقی سرزمین های غرب آمریکاست. در این سبک، مخاطب موزیکی را می شنود که رنگ و بوی عامیانه دارد و مبتنی بر ساز گیتار است. راک طی یک دهه از سبکی ساده و رقص محور، به گونه ای از موسیقی تبدیل شد که از نظر رنگ آمیزی، مضمون شعرها و تکنیک های صوتی الکترونیک بسیار متنوع بود.

راک موزیک چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی های شاخص موسیقی راک، استفاده از گیتار الکتریک در نوازندگی آن است. همچنین گیتار باس، درامز و ریف‌هایriffs  تکراری هم ویژگی های دیگری هستند که راک را از دیگر سبک های موسیقی جدا می کنند. تاکید راک، روی بیت ها یا ضرب آهنگهاست. جالب است بدانید که اختراع گیتار الکتریک و امپلی‌فایر باعث گسترش این ژانر شد و آن را به چندین سبک مختلف تقسیم بندی کرد. یکی دیگر از ویژگی های موسیقی راک، یک ملودی محور با ریتم چهار چهار ۴/۴ است که تاکید زیادی روی ضربهای قوی دارد. استاندارد گروه‌های راک شامل چهار عضو؛ گیتاریست، نوازنده باس ، وکالیست یا خواننده و درام است ولی کیبورد، ارگان، سینتی سایزر و پیانو نیز از جمله سازهایی هستند که در این سبک موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند.

موسیقی راک

شاخه های موسیقی راک‌

دهه ۹۰ میلادی را می توان دوران طلایی موسیقی راک‌ به شمار آورد. در این سالها، هارد راک به عنوان محبوب ‌ترین سبک شناخته شد و این درخشش حاصل خلاقیت افرادی مثل کرت کوبین و دیگر اعضای گروه نیروانا بود. هارد راک، حاصل ترکیب پانک و هوی متال بود ولی گرایش بیشتری به سمت پانک داشت. البته نواختن ریف ‌ها در هارد راک، بسیار مشابه هوی متال است. سبک گرانج هم یکی دیگر از شاخه های موسیقی راک است که به دو نسل و دوره تقسیم می شود. دوره اول متعلق به گروه‌هایی مثل گرین ریور و ماد هانی بود که این موج اکنون هم وجود دارد و ریف‌های آن خشن تر و سنگین تر از ریف‌های نسل دوم است.

ستاره های تاریخ موزیک راک‌

چاک بری از جمله تاثیرگذارترین ستاره های راک است که معروف ترین اثر او در سال ۱۹۸۵ با عنوان “بازگشت به آینده” در سبک کلاسیک ساخته شد. الویس پریسلی هم با عنوان پادشاه راک اند رول شناخته می شود و طرفداران این سبک موسیقی، علاقه زیادی به او دارند. جالب است بدانید که چاک بری اولین شاعر سبک راک بود و در سن ۹۰ سالگی در منزل خود واقع در ایالت میسوری آمریکا از دنیا رفت. در ایران هم خوانندگانی همچون رضا یزدانی، کاوه یغمایی، رستاک حلاج، کاوه آفاق، کوروش یغمایی و فرهاد مهراد، به نوعی در سبک موسیقی راک فعالیت داشته و دارند.

موسیقی راک
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=25661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.