• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

ساخت هواپیمای ۷۲ نفره بومی به کجا رسید

  • کد خبر : 26906
  • 09 نوامبر 2020 - 13:41

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع شورای عالی علوم، تحقیق و فناوری اظهار کرد: ما منتظر یک کارفرما برای ساخت هواپیمای ۷۲ نفره هستیم که منابع این طرح را تامین کند.

ساخت هواپیمای ۷۲ نفره

رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس کمیسیون تخصصی صنایع شورای عالی علوم، تحقیق و فناوری بیان کرد: چند سال گذشته در زمان مدیریت دکتر برومند (معاون سابق پژوهشی وزارت علوم) طرح‌های کلان ملی در کمیسیون‌های مختلف شورا مورد بررسی قرار گرفت و از ۲۰۰ طرح به ۲۰ طرح کاهش یافت.

صادق زاده تشریح کرد: علت کاهش این طرح‌ها بدین دلیل بود که یا پروژه‌ها تامین اعتبار نشده بودند و یا کار کارشناسی به خوبی صورت نگرفته بود.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فنّاوری اطلاعات و ارتباطات شورای عتف افزود: در حال حاضر در کمیسیون تخصصی صنایع، ۳ طرح کلان ملی وجود دارد که نخستین طرح، طرح رمز نگاری است که کارفرما و بهره بردار آن وزارت ارتباطات و قرار است به صورت کنسرسیومی توسط چند دانشگاه اجرایی شود. فناوری رمز نگاری معمولاً در حوزه‌هایی که نیاز به رمز دارد و مسائل امنیتی مطرح است، کاربرد دارد. در این طرح دانشگاه مجری (دانشگاه صنعتی شریف) و سازمان بهره بردار (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه دوم ابتدا در رابطه با ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره بود که سابقا تبدیل به هواپیمای ۷۲ نفره شد. برای ساخت این هواپیما نیاز به اعتبارات بیشتری است و باید بهره بردار داشته باشد. گرچه یک شرکت هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد این پروژه اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه‌هایی امضا کردند، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بودجه مرتبط با این طرح در شورای عالی عتف است، کفاف ساخت این پروژه را نمی‌دهد.

تهیه و رشد سیلیکون برای مصارف فناوری سلول‌های خورشیدی

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اعلام کرد: به همین جهت ویرایشی در کمیسیون صنایع انجام دادیم و عنوان ساخت هواپیما را به «توسعه فناوری» تغییر دادیم؛ توسعه فناوری در این حوزه تعمیر، نگهداری، انتقال دانش فنی و تربیت نیروی انسانی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: ما منتظر یک کارفرما هستیم که منابع این طرح را تامین کند که ممکن است یک نهاد نباشد و چندین نهاد با هم کار را برعهده بگیرند. به نظر می‌رسد وزارت دفاع و وزارت راه می‌توانند در این پروژه نقش کارفرما را برعهده بگیرند چرا که این هواپیما هم کاربرد مسافربری دارد و هم می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشند.

در پایان این عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر افزود: پروژه بعدی تهیه و رشد سیلیکون برای مصارف فناوری سلول‌های خورشیدی است که قرار است در جلسه بعدی کمیسیون به آن پرداخته شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=26906

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.