• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
29

جاهای دیدنی اصفهان را در سفر به شهر نصف جهان از دست ندهید

  • کد خبر : 27296
  • 18 نوامبر 2020 - 10:16

تا حالا فکر کرده اید که چرا به اصفهان، نصف جهان می گویند؟ در جای جای اصفهان تصاویر بی‌نقصی از تاریخ هنر و ذوق ایرانی خودنمایی می‌ کنند، این تصاویر آنقدر زیبا هستند که اصفهان را در شکوه‌مندی‌اش غرق کرده‌اند؛ با این وجود بدیهی است که لقب نصف جهان را به این شهر بزرگ بدهند. بیایید تا پا به پای هم به جاهای دیدنی اصفهان سفر کنیم.

جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان؛ یادگاری از دوره تیموریان

یکی از بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان میدان نقش جهان است که تیموریان آن را در مرکز شهر بنا کردند و در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید. میدان نقش جهان همان نقطه‌‌ای است که روایت ‌های تاریخی بسیاری در دل خود دارد از جنگ ‌ها گرفته تا رژه‌ قشون‌ ها و حتی تک تک صحنه ‌های بازی چوگانی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است. فصل پاییز یکی از بهترین فصل ‌هایی است که می توانید به دیدن میدان نقش جهان بروید؛ چراکه زیبایی آن دو برابر می شود.

مسجد شیخ لطف‌ الله؛ دارای مدورترین گنبد جهان

یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان که جزئیات شگفت‌انگیزی را در دل خود پنهان کرده است، مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد به قدری باشکوه است که می‌تواند تا مدت‌ها شما را شگفت‌زده در دل خود نگه دارد. جالب است بدانید که مسجد شیخ لطف الله هیچ منازه و صحنی ندارد؛ چراکه برای درباریان بنا شده بوده است.

این مسجد در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. جالب است بدانید که نمونه مسجد شیخ لطف الله در چین ساخته شده است که نشان دهنده جهانی شدن معماری این بنا می باشد. علاوه‌ بر این گنبد این مسجد مدورترین گنبد در میان مساجد جهان است. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی را به رخ می کشند.

پل خواجو؛ پلی متقارن بر زاینده رود

در زمان حکومت شاه عباس دوم بود که پل خواجو بنا شد. طراحی پل خواجو متقارن است؛ به گونه‌ای که بر روی رودخانه‌ زاینده رود ساخته شده است. این پل در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، ثبت ملی شد تا ارزش تاریخی آن برای همیشه حفظ شود.

جالب است بدانید که در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئینات ساده اما در خور خاندان سلطنتی بنا شده بوده تا خانواده‌ شاه بتوانند به راحتی در آن استراحت کنند. مهم‌ترین منظره‌ای که زیبایی پل خواجو را چندین برابر کرده است، منظره‌ زاینده رود  است که از فراز این پل دیدنی است.

سی و سه پل؛ گل سر سبد جاهای دیدنی اصفهان

یکی از نمادهای اصلی شهر نصف جهان که به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان پیشنهاد می‌کنیم که دیدن از آن را از دست ندهید، سی و سه پل است. درواقع سی و سه پل گل سر سبد تمام مکان‌های تاریخی و دیدنی اصفهان است که نباید آن را دست کم گفت. متاسفانه این روزها این پل تاریخی حال چندان خوبی ندارد؛ چراکه پایه‌هایش به دلیل عدم رسیدگی در حال تخریب است و هیبتش را از دست داده است؛ اما هنوز زیبا و شگفت‌ انگیز به نظر می‌رسد.

در زمان حکومت شاه عباس بود که پل سی و سه پل توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد. سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، شگفتی معماری ایرانی را به رخ می‌کشد که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

کاخ چهل ستون؛ قلب بهشت اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که تصمیم داریم به عنوان آخرین بنای تاریخی در این مطلب به آن اشاره کنیم، کاخ چهل ستون است. این کاخ در زمان شاه عباس اول بنا شده است و در دوره‌ی شاه عباس دوم نیز تکمیل شده است.

این اثر باشکوه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شگفت‌انگیزترین آثاری که در این کاخ توجه همه را به خودشان جلب می‌کنند کاشی‌کاری‌ ها، نقاشی ها و آینه کاری های بی‌نظیر هستند. شاید اگر از کاخ چهل ستون دیدن نکرده باشید، واقعا فکر کنید که این کاخ چهل، ستون دارد اما این کاخ ۲۰ ستون بلند دارد که با خودنمایی در آب حوضی که مقابل آن‌ها قرار دارد موجب می ‌شوند این عدد دوبرابر شود؛ به همین دلیل به این کاخ، کاخ چهل ستون می ‌گویند.

اکنون از این مجموعه‌ به‌عنوان موزه استفاده می‌ کنند و در آن به نمایش آثار مختلفی می پردازند که به شرح زیر می باشند:

  • مجموعه سفال، اولین نمونه کاشی، ساخت اصفهان
  • مجموعه آبگینه، فرش، نسخ خطی کوفی قرآن
  • مجموعه قدیمی ترین آثار سکه ماقبل تاریخ
  • مجموعه آثار دوران تاریخی اصفهان
  • مجموعه آثار دوران صفویه که شامل انواع قباله های ازدواج قرن نهم به بعد تا آخر قاجار می شود
  • مجموعه انواع سنگ نوشته ها
  • مجموعه فرش های قدیمی: قدمت فرش ها در این مجموعه به ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال قبل بر می گردد.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27296

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.