• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

کشف یک کهکشان فسیلی در اعماق راه شیری

  • کد خبر : 27557
  • 23 نوامبر 2020 - 12:52

گروهی از ستاره شناسان بقایای یک کهکشان فسیلی را کشف کردند که در اعماق کهکشان راه شیری پنهان شده است.

کشف کهکشان فسیلی در راه شیری

دانشمندانی که با داده‌های نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون کار می‌کردند، یک «کهکشان فسیلی» کشف کردند که در اعماق کهکشان راه شیری ما پنهان شده است.

محققان می گویند که این کهکشان فسیلی ممکن است ١٠ میلیارد سال پیش زمانی که کهکشان راه شیری هنوز در مراحل ابتدایی بود، با آن برخورد کرده باشد. این کهکشان فسیلی «هرکول» نامیده شده است.

کهکشان Heracles تنها ۱۰۰ میلیون ستاره دارد ولی در حدود یک سوم هاله کروی کهکشان راه شیری را تشکیل داده است. به گفته آن‌ها پنهان شدن این کهکشان در اعماق راه شیری سبب شده تاکنون از دید محققان و منجمان مخفی بماند.

نحوه کشف کهکشان فسیلی در اعماق راه شیری

«ریکاردو اسکیاون» یک محقق از دانشگاه «جان مورس لیورپول» می گوید برای یافتن این کهکشان فسیلی، محققان مجبور به بررسی دقیق ترکیب شیمیایی و حرکت ده ها هزار ستاره بودند. رصد این تعداد ستاره در کهکشان راه شیری بسیار مشکل است چرا که ابرهایی عظیم از غبارهای بین ستاره‌ای در رصد اختلال ایجاد می‌کنند، اما آنها به لطف رصدخانه APOGEE می‌توان ستاره‌های موجود در قلب کهکشان راه شیری را بوسیله نور مادون قرمز نزدیک رصد کردند.

«Danny Horta»، محقق دانشگاه جان مورز لیورپول (Liverpool John Moores University) می‌گوید: «از دهها هزار ستاره مورد بررسی، صدها ستاره، دارای ترکیبات و سرعت شیمیایی کاملاً متفاوتی بودند. این ستاره‌ها آنقدر متفاوت بودند که نشان می‌داد به طور حتم از کهکشان دیگری آمده‌اند. با مطالعه دقیق این ستاره‌ها توانستیم موقعیت دقیق و تاریخچه کهکشان فسیل را پیدا کنیم.»

محققان می‌گویند برخورد Heracles با کهکشان راه شیری یکی از رویدادهای بسیار عظیم در تاریخ آن بوده است. آن‌ها معتقدند این برخورد کهکشان راه شیری را در دسته کهکشان های خاص قرار داده چون اغلب کهکشان‌های مارپیچی بزرگ مثل راه شیری دوران جوانی آرام تری را تجربه کرده‌اند. محققان می‌گویند: «راه شیری به عنوان خانه کیهانی ما اهمیت ویژه‌ای برای بشر دارد، حال با کشف یک کهکشان باستانی در اعماق آن اهمیتش بیش از پیش افزایش یافته است.»

یافتن ستاره های غیرمعمول در قلب کهکشان راه شیری به یافتن سوزن در انبار کاه تشبیه می شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27557

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.