• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16

دانشجوی دانشگاه ایران، نخستین وزیر زن در دولت افغانستان شد

  • کد خبر : 27604
  • 24 نوامبر 2020 - 14:53

“معصومه خاوری” وزیر پیشنهادی مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان و بعنوان اولین وزیر زن و جوانترین وزیر کابینه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری روز دوشنبه از مجلس رای اعتماد گرفت.

معصومه خاوری اولین وزیر زن افغانستان

پس از سقوط حاکمیت طالبان در سال ۲۰۰۱ زنان بصورت چشم گیر وارد ادارات دولتی، تجارت، دانشگاه، مدارس و دیگر بخش های افغانستان شده اند و اکنون از ۲۴۹ کرسی مجلس نمایندگان ۶۹ تن آنها زنان هستند.

معصومه خاوری متولد سال ۱۳۶۴ در شهرستان «دره صوف بالا» استان سمنگان افغانستان است که به عنوان اولین وزیر زن افغان در سمت وزیر مخابرات مشغول به کار شد.

خاوری آموزش اولیه و پایه را در سال ۱۳۸۱ در جمهوری اسلامی ایران به پایان رساند و در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه آنکارا در رشته علوم فناوری پزشکی دانش آموخته شده است.

وی سپس وارد دانشگاه پیام نور واحد کابل شده و در رشته حقوق، کارشناسی ارشد گرفته است و اکنون مشغول تحصیل در رشته مدیریت دولتی است.

خانم معصومه خاوری در کارنامه خود سابقه عضویت در مجلس نمایندگان، استاندار دایکندی در مرکز افغانستان، عضویت در کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و همچنین مشاور ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را دارد.

دو زن دیگر در کابینه غنی برای به عهده گرفتن وزارتخانه های امور زنان و اقتصاد معرفی شده اند ولی تاکنون خانم خاوری موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شده است .

معصومه خاوری پس از توافقنامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی از طرف عبدالله عبدالله به عنوان نامزد وزیر وزارت مخابرات معرفی شد و هفته گذشته در مجلس نمایندگان حضور یافت و برنامه کاری خود را برای اعضای مجلس اعلام کرد.

خانم خاوری توسعه زیربنای دیجیتال، قانونمندسازی خدمات دیجیتال، اجرای قوانین سایبری، تنظیم خدمات پستی، تعیین مرکز ملی صدور تصدیق ‏الکترونیکی، رسیدگی به قوانین و سیاست ‌های پست الکترونیکی و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات را از اولویت‌های خود عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.