• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
23

محسن فخری زاده چه کسی بود و چرا ترور شد؟

  • کد خبر : 27741
  • 28 نوامبر 2020 - 10:50

محسن فخری زاده روز گذشته در منطقه آبسرد دماوند ترور شد و در سن ۵۹ سالگی به فیض شهادت نائل شد، در ادامه بیوگرافی مختصری از این دانشمند هسته ای ایران میخوانید. با ما همراه باشید.

محسن فخری زاده

محسن فخری زاده چه کسی بود؟

محسن فخری زاده مهابادی متولد سال ۱۳۳۶ در قم بود. او در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ ترور شد و در پی شدت جراحات شهید شد. این دانشمند حوزه موشکی کشور پیش از شهادت ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت. ترور محسن فخری زاده در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) اتفاق افتاده است

او یکی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات هسته ای در کشور بوده است. او تنها دانشمند حوزه تحقیقات هسته‌ای ایران بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود.

محسن فخری‌زاده عضو ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود. بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده بود.

وی ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت؛ نام محسن فخری‌زاده همواره به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در لیست ۵۰۰ نفره مهمترین و قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده‌است، دیده می‌شود.

آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است. بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد. او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه بودند.

محسن فخری زاده همواره با رابرت اُپنهایمر کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌شد؛ شخصی که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت.

پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران

حوزه فعالیت‌های فخری‌زاده که سازمان‌های اطلاعاتی غرب آن را «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» می‌خوانند، تبدیل برنامه اتمی علمی ایران به یک توانایی هسته‌ای برای این کشور بود.

 این استاد فیزیک ایرانی برنامه مخفی “آماد” را که ظاهراً در سال ۱۹۸۹ برای تولید بمب هسته‌ای تاسیس شده، هدایت می‌کرد. البته بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی این برنامه در سال ۲۰۰۳ خاتمه یافت.

خلاصه‌ای از بیوگرافی محسن فخری زاده

محسن فخری زاده

بنیامین نتانیاهو درباره محسن فخری زاده چه گفته بود؟

۳۰ آوریل سال ۲۰۱۸ تل‌آویل: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری ادعا کرد مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران «همچنان» به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

او گفت که پس از توافق هسته‌ای، تهران این مدارک را به انباری در شورآباد منتقل کرده و نیروهای اطلاعاتی اسرائیل موفق شده‌اند به ان دست یابند.

نخست وزیر اسرائیل از بیش از۱۰۰ هزار فایل و مدرک «شامل ۵۵ هزار صفحه و ۱۸۳ سی دی که مجموعا نیم تن وزن دارند» سخن گفت و مدعی شد ایران در پروژه‌ای با نام «آماد» قصد دارد کلاهک هسته‌ای تولید کند.

نتانیاهو در این کنفرانس ۳ بار نام فخری زاده را بر زبان آورد. او هنگامی که درباره پروژه آماد حرف می‌زد بخش‌هایی از یک مدرک را که ادعا شده نقل قول آقای فخری‌زاده است برای خبرنگاران خواند: «بخش کلیدی این نقشه تشکیل سازمان‌های جدید برای ادامه کار بود. همانطور که دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس پروژه آماد گفته است، این اسم را به یاد داشته باشید: فخری زاده! این این دستورالعمل اوست. او گفته: هدف کلی تعطیلی پروژه آماد است. اما بعدش اضافه کرده: فعالیت‌های ویژه. می‌دانید معنی‌اش چیست؟ فعالیت‌های ویژه تحت عنوان دانش فنی انجام می‌شود.»

نخست وزیر اسرائیل در ادامه افزود: «این دقیقا کاری است که ایران انجام می‌دهد. آنها در طول سال‌ها، و امروز در سال ۲۰۱۸، ز طریق یک سری سازمان‌ کارشان را ادامه می‌دهند. این کار تحت نظر سازمان پژوهش‌‌های نوین دفاع که سازمانی در وزارت دفاع ایران است انجام می‌شود. و این سازمان هم تحت ریاست همان فردی است مسئول پروژه آماد بود یعنی دکتر محسن فخری زاده. و اتفاقا خیلی از مهره‌های اصلی پروژه آماد در سازمان پژوهش‌ها تحت نظر دکتر فخری‌زاده فعالیت می‌کنند.»

محسن فخری زاده

ادعاهای لابی آمریکا و اسرائیل درباره محسن فخری زاده

در سال میلادی ۲۰۲۰، نشریه دیلی‌میل با انتشار یک سند ادعا کرد که از محسن فخری زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران، اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود. صهیونیست ها نیز پس از آن ادعا کردند که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در سال ۲۰۱۸ توانسته‌اند از ایران سرقت کند. البته این ادعاها همیشه علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی مطرح گردیده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب انجام هرگونه فعالیت در زمینه ساخت بمب اتم را حرام دانسته‌اند.

منابع خبری بیگانه و مواجب گیران معاند نیز در بحث ساخت بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی بر فعالیت‌های محسن فخری زاده تمرکز داشته‌اند و نقش وی را پررنگ می‌دانستند. اعطای القابی مانند اوپنهایمر ایران، عبدالقدیر خان ایران یا پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران بخشی از این کارزارهای تبلیغاتی صلح ستیزان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی، که ادعا می‌شود از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، درباره محسن فخری زاده مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران قرار دارد و از این روی، می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید».

بنا به گفته رسانه‌های غربی در آن سال، محسن فخری زاده مدیریت طرحی با عنوان «پروژه ۱۱۱» به منظور تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان انفجار در ارتفاع ۲ هزار فوتی و تخریب یک منطقه وسیع را برعهده داشته‌است.

نتانیاهو فخری‌زاده را جزو اهداف اسرائیل خوانده بود

نتانیاهو با نام بردن از محسن فخری زاده و اعلام اینکه وی در صدر یک پروژه در ایران قرار دارد، گفته بود «این اسم را به خاطر بسپارید».

منابع اسرائیلی در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که سازمان اطلاعات این کشور (موساد) اقدام به ترور محسن فخری‌زاده کرده اما موفق نشده است.

نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود.

وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.