• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
28

با چند ترفند ساده، راه عبور ویروس ها به هارد را ببندید

  • کد خبر : 28091
  • 06 دسامبر 2020 - 17:10

چگونه از ویروسی شدن هارد اکسترنال جلوگیری کنیم؟ کار سختی نیست؛ کافی است چند ترفندی را که در ادامه آموزش می دهیم، به خوبی بلد باشید و آنها را انجام دهید.

جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال

چه کنیم که هارد اکسترنال ویروسی نشود؟ این اتفاق برای بسیاری از کاربران، یک کابوس وحشتناک است. تصور کنید حجم بالایی اطلاعات مهم در هارد اکسترنال خود ذخیره کرده اید و متوجه می شوید که هارد ویروسی شده است. علاوه بر این که تمام اطلاعات شما در معرض فرمت شدن هستند، ممکن است حتی هارد را هم از دست بدهید! طراحی ویروس ها یکسان نیست و هر کدام از آنها خرابکارهای خاص خودشان را انجام می دهند. بنابراین باید بدانید که چطور از ویروسی شدن هارد اکسترنال جلوگیری کنید.

بهترین ترفندهای جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال

Write Protection را فعال کنید

یک روش بسیار ساده و راحت که از ویروسی شدن هاردها جلوگیری می کند، فعال کردن حالت write protected است. با این کار، هارد یا فلش متصل شده به سیستم، وارد حالت read only  شده و به این ترتیب، هیچ تاثیری از سیستم های آلوده نخواهد گرفت.

از نرم افزار  Ntfs drive protection کمک بگیرید

نرم افزار Ntfs drive protection برنامه ای کاربردی است که تا حد زیادی مانع از نفوذ ویروس ها و بدافزارها به هارد می شود. آن را نصب کرده و سپس روی درایو USB راست کلیک نمایید سپس گزینه Format  را انتخاب کنید و پس از آن، file system یا همان فایل سیستمی را به NTFS تغییر دهید. سپس برنامه ی Ntfs Drive Protection  را اجرا کرده و اسم هارد را از بخش Target Device انتخاب نمایید. فولدر unprotected  و باکس Reset Permissions on All Files  را تیک بزنید و Start Protection را انتخاب کنید تا دستگاه در حالت read only  قرار گیرد. با این کار، کمک زیادی به جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال خود خواهید کرد.

جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال

فرمت درایوها را تغییر دهید

روشهای غیر اتوماتیک و اصطلاحا دستی هم برای پیشگیری از ویروسی شدن هارد وجود دارد. تغییر فرمت درایو ها از pen drive به NTFS ، یکی از این روش هاست که البته زیاد توصیه نمی شود. این روش برای کاربران مک، لینوکس و ویندوز بسیار راحت و کاربردی است. برای جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال با تغییر فرمت درایوها، مراحل زیر را اجرا کنید:

1- هارد یا فلش را به سیستم وصل کنید.

۲- از طریق device manager و زیر disk drives ، هارد را پیدا و روی آن راست کلیک کنید.

3- گزینه ی properties را انتخاب کنید تا پنجره جدیدی باز شود.

4- حالا زیر تب Policies گزینه better performance را انتخاب کرده و ذخیره نمایید.

5- در این مرحله، از طریق This PC ، درایو USB مورد نظرتان را برگزینید.

6- روی درایو انتخاب شده راست کلیک کنید و گزینه ی Format را انتخاب نمایید.

7- از منو کشویی file system type روی گزینه NTFS کلیک کنید.

۸- در ادامه ی مراحل پیشگری از ویروسی شدن هارد ، start را انتخاب کنید تا به این ترتیب، فرمت فایل به NTFS تغییر پیدا کند.

9- در این مرحله، باید مجددا به This PC رفته و روی درایو USB راست کلیک نمایید.

10- گزینه properties را انتخاب و در تبsecurity  ، گزینه Everyone را برگزینید.

11- روی Edit کلیک کنید تا امکان دسترسی به درایو USB و ویرایش آن فراهم گردد.

12- در نهایت، با انتخاب read only تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید.

رایانه ها را امن کنید

به هر حال همیشه نمی توان از امن بودن هارد دیسک ها مطمئن بود. بنابراین بهتر است رایانه ای که از آن استفاده می کنید را ایمن کنید. برای این منظور، بهترین کار تنظیم ویندوز است. به عنوان مثال، هیچ وقت از گزینه ی اجرا خودکار یا autorun.inf برای باز کردن درایو هارد استفاده نکنید. registry editor را باز کرده و عبارت Regedit را در منوی run انتخاب کنید. مسیر HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer را در پنجره ای که باز می شود طی کنید. حالا واحد dword جدیدی به نام NoDriveTypeAutoRun بسازید. به این ترتیب، هارد شما تا حد زیادی از ویروسی شدن در امان خواهد بود.

هیچ سیستمی امن نیست!

بهترین و امن ترین روش برای جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال این است که به هیچ دستگاه و سیستم دیگری اطمینان نداشته باشید! نمی گوییم هارد را به هیچ سیستمی وصل نکنید؛ قبل از این کار مطمئن شوید که سیستم مورد نظر آنتی ویروس دارد. پس از استفاده از سیستم های دیگر هم بلافاصله هارد خود را با یک آنتی ویروس قوی اسکن کنید تا مطمئن شوید که ویروس وارد آن نشده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=28091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.