• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
15

«بایدن» رسما پیروز انتخابات جنجالی آمریکا شد | ترامپ وزیر دادگستری را برکنار کرد

  • کد خبر : 28593
  • 15 دسامبر 2020 - 10:10

اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی ایالات متحده در رأی‌گیری روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذرماه)، جو بایدن را به طور رسمی پیروز انتخابات آمریکا اعلام کرد و وی به عنوان  چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

بایدن پیروز انتخابات آمریکا

جو بایدن نامزد حزب دموکرات تا این لحظه با کسب ۳۰۲ رای گزینشگران انتخاباتی، به طور رسمی پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

 نشست گزینشگران موسوم به الکترال کالج از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت ورمونت آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند. هر ایالت متناسب با تعداد سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان خود، حق رای گزینشگر انتخاباتی دارد.

مجموع آرای گزینشگران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵۳۸ رای است که سه رای آن مربوط به منطقه ویژه کلمبیا و واشنگتن دی سی است.

ایالت‌های کلیدی میشیگان، ویسکانسین، جورجیا، نوادا، آریزونا و پنسیلوانیا هم به طور قطعی به بایدن رای دادند.

بدین ترتیب، کنگره آمریکا نیز باید در تاریخ ششم ژانویه، به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در بیستم ژانویه نیز قدرت اجرایی را به او واگذار کند، هر چند دونالد ترامپ هنوز به شکست خود در برابر بایدن اعتراف نکرده است.

بایدن پیروز انتخابات آمریکا

برکناری وزیر دادگستری آمریکا توسط ترامپ

همزمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل این کشور را برکنار و معاون او را به عنوان به سرپرست وزارت دادگستری انتخاب کرد.

ترامپ در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «ویلیام بار قبل از کریسمس، سمتش‌ را ترک خواهد کرد و “جف روسن” معاونش سرپرستی وزارت دادگستری آمریکا را بر عهده خواهد گرفت».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه توئیت خود، عملکرد ویلیام بار را «شاخص» خواند و روابط خود با او را «بسیار خوب» توصیف کرد.

وی ضمن پیوست کردن تصویر متن استعفانامه ویلیام بار در توئیت خود، افزود:‌«طبق این نامه، بیل دقیقا پیش از کریسمس [کاخ سفید]‌ را ترک می‌کند تا تعطیلات را با خانواده‌اش بگذارند».

وزیر دادگستری آمریکا در نامه استعفای خود نوشته است: «در حالی که این کشور گسسته شده، لازم است دولت و تمام سازمان‌ها هر کاری لازم است برای حفظ یکپارچگی انتخابات انجام دهند».

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=28593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.