• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
15

استفاده از عکس پروفایل دیگران چه مجازاتی دارد؟

  • کد خبر : 28689
  • 16 دسامبر 2020 - 10:40
مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

با توسعه فضای مجازی و راه افتادن صفحات مجازی مختلف سوء استفاده از نام یا تصویر افراد مختلف بسیار زیاد شده است. بر اساس قانون مجازات اسلامی استفاده از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی جرم است.

در قانون مجازات اسلامی؛ تصاویر، فیلم‌ها و سایر اطلاعات کاربران در فضای مجازی مورد حمایت قرار گرفته و افرادی که نسبت به انتشار اطلاعات افراد اقداماتی انجام می‌دهند ممکن است تحت شرایطی مجرم شناخته شوند.

مطابق قانون جرایم رایانه‌ای سوء استفاده از نام یا تصویر دیگری جرم است. بر اساس ماده ۱۶ این قانون هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند مجرم است.

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

سوء استفاده از تصویر دیگری و قرار دادن عکس شخصی دیگران روی پروفایل صفحه خود در فضای مجازی جرم است و در صورت شکایت شخص از این کار فرد خاطی به مجازات قانونی محکوم می‌شود.

این جرم زمانی محقق می‌شود که فردی عکس خود را روی پروفایل خود قرار داده و دیگری عکس وی را به نحوی تغییر دهد که موجب هتک حیثیت فرد شود، مثلا نوشته نامتعارفی بر آن بیفزاید یا صاحب تصویر را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، فردی غیر اخلاقی معرفی کند. در این حالت با طرح شکایت و اثبات اتهام، ممکن است فرد خاطی به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نحوه شکایت سوء استفاده از تصاویر پروفایل

قربانیان این نوع جرایم ابتدا باید اقدام به جمع ‌آوری دلیل کنند، به عبارتی دیگر اعمال خلافی که به نام یا با عکس آن‌ها صورت می‌گیرد را از طرق مختلف مانند گرفتن اسکرین شات جمع‌آوری کنند. سپس عکس‌های شخصی را به سرعت از صفحات اجتماعی بردارند. افرادی که در معرض این جرم قرار گرفته‌اند باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند و شکایت خود را ارائه دهند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=28689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.