• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ | حداقل حقوق کارگران به بالای ۴ میلیون رسید

  • کد خبر : 32516
  • 14 مارس 2021 - 10:25
حداقل دستمزد کارگران سال 1400

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۹ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣/٣ نفری رسید.

سومین نشست شورای عالی کار ساعت ۱۸ روز گذشته با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده دولت و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

افزایش ۳۹ درصدی‎‌ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

نتایج جلسه شورای عالی کار که با حضور وزیر کار برگزار شد، به شرح زیر اعلام شده است.

دستمزد روزانه کارگران ۸۸۵.۱۶۵ ریال و دستمزد ماهانه آنها ۲۶.۵۵۴.۹۲۵ ریال تعیین شد.

پایه سنوات کارگران ۱.۴۰۰.۰۰ ریال، بن ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مسکن ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شد.

همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی کار سایر سطوح مزدی نیز افزایش ۲۶ درصد به اضافه ماهانه ۲.۴۸۳.۵۵۵ ریال خواهد داشت.

در جلسه اوایل ماه جاری کمیته مزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت کارگران از ۴میلیون ‌و ۹۴۰هزار تومان در اسفند ۱۳۹۸ به ۶میلیون ‌و ۸۹۵هزار تومان در اسفند ۱۳۹۹ افزایش یافت و در حقیقت شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش ۳۹.۵۷درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال ۹۸ را تأیید کردند.

دستمزد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره حدود ۶۰.۹ درصد از هزینه معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی این خانوار را پوشش می‌دهد به این ترتیب قدرت خرید این خانوار کارگری تقریبا به قدرت خرید ابتدای سال ۹۹ بازگشت.

حداقل دستمزد سایر سطوح کارگران در سال ۱۴۰۰

آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: امشب بعد از سه جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در دویست و نود و هفتمین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت و حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از بحث‌های فراوان در نهایت به این نتیجه رسیدند و تصویب کردند که حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۹ درصدی به ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال افزایش یابد.

این مقام مسئول تشریح کرد: همچنین مزد سایر سطوح کارگران از قرار ۲۶ درصد افزایش پایه به علاوه یک رقم ثابت که روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال خواهد بود. همچنین پایه سنوات از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت؛ حق اولاد برای دو فرزند ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۱۴۱ ریال و در مجموع دریافتی یک کارگر برای سال آینده ماهانه حداقل ۴۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ ریال خواهد بود.

اسدی خاطرنشان کرد: تعداد کارگران بیمه شده اصلی در کشور طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هستند و حداقل مزد سال ۹۹ یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود و نرخ تورم یک ساله منتهی به آخر بهمن سال جاری ۳۴٫۵ درصد بود اما در جلسه شورای عالی کار برای رعایت حال کارگران حداقل حقوق با توجه به سبد معیشت خانوار و تورم اتفاق افتاده با ۳۹ درصد افزایش روبه‌رو شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=32516

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.