• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
16

مرگ هزاران گربه ماهی در جاسک | علت مرگ این گربه ماهیان چه بود؟

  • کد خبر : 32958
  • 03 آوریل 2021 - 9:35
مرگ هزاران گربه ماهی در جاسک

روز گذشته هزاران گربه ماهی در ساحل جاسک تلف شده‌اند که به احتمال قوی زمان مرگ آنها به شب گذشته باز می‌گردد.

محمد رادمهر، فرماندار جاسک بیان کرد: هزاران گربه ماهی بالغ بر ۱۰ تن در ساحل مقسا در جاسک جان خود را از دست داده‌اند. لاشه این ماهی‌ها توسط جریان آب به ساحل آورده شده است و بیش از ۱٫۵ تا ۲ کیلومتر از ساحل این منطقه شاهد لاشه‌های به گل نشسته گربه‌ ماهی‌ها است.

رادمهر تشریح کرد: محیط زیست در حال بررسی و نمونه‌گیری از این گربه‌ ماهی‌ها است، احتمالا آلودگی نفتی و یا صید و صیادی موجب این حجم از تلفات است.

گربه‌های به گل نشسته بنا بر اعلام منابع محلی بین ۳۰ تا ۶۵ سانتی‌متر طول داشته و وزنی نیز بین ۴ تا ۱۴کیلوگرم و بیشتر دارند.

احمد احمدی نیا، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک درباره این خبر عنوان کرد: با توجه به حجم بالای لاشه های گربه ماهی ها، علت مرگ این ماهیان در سواحل جاسک در حال بررسی است. حدود یک کیلومتر از ساحل صف ماهیان که در ساحل شمالی جاسک واقع در محله نفسا تا خور شیلات تشکیل شده با بالا آمدن آب هرلحظه به شمار این آبزیان اضافه می شود.

گربه ماهی یا سگ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه ماهی فاقد پولک است.

ساحل مقسا در مجاورت جاسک و از جمله سواحل مکران بشمار می‌رود که تأثیر جریانات اقیانوسی قرار دارد و هر از گاهی بروز برخی مخاطرات زیست‌محیطی سبب آسیب به گونه‌های دریایی این منطقه نیز می‌شود به طوری که حتی چند سال پیش شاهد به گل نشستن شمار زیادی کوسه‌ماهی در این منطقه نیز بودیم.

علت مرگ هزاران گربه ماهی در سواحل جاسک

حبیب مسیح تازیانی، مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان درخصوص علت مرگ گربه ماهیان در جاسک اظهار کرد: فعالیت های صیادی یکی دیگر از دلایل احتمالی مرگ جمعی ماهیان است. بررسی میدانی و نمونه برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام شده و بیماری نیز به عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: همه ماهیان از گونه گربه ماهی هستند که لاشه های آنها که در ساحل مقسا مشاهده شده است. زمان زیادی از مرگ این ماهی ها گذشته و به نظر می رسد لاشه های ماهیان شب گذشته توسط موج و جریان آب به ساحل آورده شده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=32958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.