• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20

لذت خواندن کتاب، ملت عشق نوشته الیف شافاک

  • کد خبر : 33155
  • 07 آوریل 2021 - 16:08
کتاب ملت عشق

رمان ملت عشق ، پر فروش ترین کتاب تاریخ ترکیه اثری برگرفته از رابطه ی عرفانی میان شمس و مولانا است که از چهل قاعده ی عشق شمس تبریزی سخن می گوید و دارای دو روایت موازی است به شکل سیال و به هم گره خورده روایت می شود. هسته ی رمان ملت عشق را عشق شکل می دهد این که چه مسیری را طی نموده و در دنیای مدرن امروزی به چه شکل خود را نشان می دهد و به زندگی امروزی ما رنگ و بوی عرفانی می دهد.

خلاصه ی کتاب ملت عشق

روایت با زنی خانه دار شروع می شود که متاهل و ناخشنود در ماساچوست آمریکا روزگار می گذراند، اللا روبینشتاین در آژانس ادبی مشغول به کار است و کتابی را باید بخواند با نام «کفر شیرین» که نام نویسنده ی آن عزیز زاهارا است. با شروع خواندن این کتاب زندگی اللا دگرگون می شود و در روایت تو در توی این رمان که در کتاب کفر شیرین رخ می دهد داستان شمس و مولانا روایت می شود و شمس که می داند به زودی زندان جهان را ترک خواهد کرد، به دنبال محرمی است تا اسرار عرفانی خود را برای او باز گو کند و در سفر خود از سمرقند به قونیه به مولانا که در آن زمان صاحب منبر و از بزرگان اندیشه در قونیه بوده بر می خورد.

داستان دوستی آن دو آغاز می شود که چگونه جهان مولانا شروع به تغییر می کند و این که مردمی که توان درک جهان و مولانا را ندارند نسبت به او کینه می ورزند و اللا با خواندن این اثر به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و تلاش دارد تا با نویسنده ی این کتاب از طریق ایمیل ارتباط برقرار کند و علاقه اش به نویسنده آنچنان شدید است که حاضر است خانواده ی خود را کنار بگذارد.

این رمان چند شخصیتی است و در چند نگاه از زن روسپی، تا خانواده ی مولانا تغییر پیدا می کند تا هر چه بیشتر بتوانیم فضای آن را تصویر کنیم.

چهل قاعده شمس تبریزی در کتاب ملت عشق

چهل قاعده ای که شمس تبریزی بیان می کند در زمان های مختلف باعث تغییر و تحول جهان مولوی می شود و فلسفه ی زندگی او را تغییر می دهد. این امر چنان تاثیری در شیخ رومی ایجاد کرد که دانشمندی و منبر خود را رها کرد و اوج شوریدگی او را دریافت. آثار شمس در همه ی اشعار او دیده می شود و این ممکن نبود مگر آن که شمس نظم اجتماعی را از هر نظر به چالش نمی کشید و رابطه ی عاشقانه و عرفانی میان آن دو شکل نمی گرفت.

تک تک قواعد شمس در باره ی عشق به معبود و زندگی است و کلماتش در عمق جان انسان نفوذ می کند مسیر حقیقی را از نظر قلب پیدا کرد نه عقل و خدا آزاد است و منحصر به دینی خاصی نیست. میتوان او را در قلب خود حس کرد.

تعداد فصل های ملت عشق

۱٫خاک: عمیق و آرامش

۲٫آب: تغییر و جریان یافتن

۳٫باد: رفتن و یا کوچ کردن

۴٫آتش: گرما و نابودی

۵٫خلاء: تاثیر نبود چیزها

این فصل ها برگرفته از پنج عنصر طبیعت است که از فلسفه ی وحدت روح جهان و تارپودی بودن اتفاقات حکایت دارد.

الیف شافاک

نویسنده ی رمان ملت عشق ، الیف شافاک نویسنده ی فرانسوی است که در ترکیه متولد شده است که به دو زبان انگلیسی و ترکیه ای رمان می نویسد.

تکه ای از کتاب ملت عشق

سنگی را اگر به رودخانه ای بیندازی، چندان تاثیری ندارد. سطح آب اندکی می‌شکافد و کمی موج بر می‌دارد. صدای نامحسوس “تاپ” می‌آید، اما همین صدا هم در هیاهوی آب و موج هایش گم می‌شود. همین و بس. اما اگر همان سنگ را به برکه ای بیندازی… تاثیرش بسیار ماندگارتر و عمیق‌تر است. همان سنگ، همان سنگ کوچک، آب‌های راکد را به تلاطم در می‌آورد. در جایی که سنگ به سطح آب خورده ابتدا حلقه ای پدیدار می‌شود؛ حلقه جوانه می‌دهد، جوانه شکوفه می‌دهد، باز می‌شود و باز می‌شود، لایه به لایه. سنگی کوچک در چشم به هم زدنی چه‌ها که نمی‌کند .در تمام سطح آب پخش می‌شود و در لحظه ای می‌بینی که همه جا را فرا گرفت. دایره‌ها دایره‌ها را می‌زایند تا زمانی که آخرین دایره به ساحل بخورد و محو شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=33155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.