• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
28

انفجار تروریستی در مقابل مدرسه دخترانه کابل ۵۵ کشته و ۱۵۱ زخمی بر جا گذاشت

  • کد خبر : 34364
  • 09 می 2021 - 9:27
انفجار تروریستی مدرسه کابل

منابع محلی از وقوع سه انفجار پیاپی در نزدیکی مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در دشت برچی، منطقه شیعه‌نشین واقع در غرب کابل ، خبر می‌دهند.

انفجار در مقابل مدرسه سیدالشهدای غرب کابل در منطقه چهل دختران ساعت ۱۶ و ۳۰ امروز شنبه (به وقت محلی) رخ داد که شاگردان این مدرسه تعطیل و راهی منازل خود بودند.

این حادثه ناشی از انفجارهایی بود که به دلیل منهدم شدن یک خودرو بمب گذاری شده مقابل این مدرسه روی داد.

گروه طالبان به رسانه های داخلی افغانستان گفت که در این حمله دست ندارند و با محکوم کردن آن افزود حمله کار گروه تکفیری و تروریستی داعش است.

همچنین ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که گروه طالبان با حمله تروریستی به مدرسه دخترانه سیدالشهدای غرب کابل شماری از دانش آموزان را شهید و زخمی کردند.

حمله به مدرسه دخترانه غرب کابل با واکنش زیاد داخلی و خارجی مبدل شده و با محکومیت گسترده مواجه گرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ضمن محکوم کردن این حمله آنرا در جهت حملات فرقه گرایانه خواندو افزود که تروریست ها هرگز به این خواسته خود نخواهد رسید و نهادهای امنیتی مسئولان این جنایت را مجازات می کنند.

یک سال پیش در چنین روزهایی مهاجمان تروریست به یک بیمارستان و زایشگاه در غرب کابل حمله کرده و شمار زیادی زنان و کودکان تازه متولد شده را به گلوله بستند.

دشت برچی یکی از مناطق هزاره‌نشین افغانستان است که در غرب کابل قرار دارد. پیش از این نیز مراکز آموزشی در این منطقه هدف حملات تروریستی قرار گرفته بودند.

شمار قربانیان انفجار تروریستی مقابل مدرسه کابل

آمارهای منتشر شده از سوی بیمارستانهای کابل پایتخت افغانستان نشان می دهد که در حمله به مدرسه سیدالشهدای غرب کابل ۵۵ نفر کشته و ۱۵۱ تن زخمی شده اند که بیشتر آنان از دانش آموزان هستند.

همزمان با اعلام این آمار، بیمارستان های کابل از مردم خواستند با مراجعه به بیمارستان به زخمی های این حمله خون اهدا کنند.

واکنش ها به انفجار تروریستی مقابل مدرسه سیدالشهدا کابل

رئیس جمهور افغانستان

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با صدور بیانیه‌ای حمله به مدرسه سیدالشهدا(ع) را محکوم کرد و آن را هراس‌افکنانه خواند. وی این حمله را به طالبان نسبت داد و گفت که «این گروه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را تخریب می‌کند.»

یوناما و اتحادیه اروپا

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و اتحادیه اروپا نیز به این حمله تروریستی در کابل واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

اتحایه اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: «حمله وحشتناک در ساحه دشت برچی کابل یک عمل شنیع تروریسم است. هدف قرار دادن دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه، حمله به آینده افغانستان است. حمله به جوانانی است که مصمم اند کشورشان را آباد کنند. ما به فکر همه قربانیان هستیم.»

رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و آن را عملی تروریستی خواند و گفت: «این حمله دشمنی با مردم افغانستان است و خواستار آغاز فوری مذاکرات صلح و پایان خشونت در کشور شد.»

وزارت امور خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای، انفجار تروریستی در نزدیکی مدرسه ای در شهر کابل را اقدامی مذموم دانست و نسبت به از دست رفتن جان‌های باارزش در این حادثه ابراز تأسف کرد.

در این بیانیه با اعلام تسلیت و همدردی مردم و دولت پاکستان با افغانستان به ویژه خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان عملیات تروریستی علیه مدرسه در کابل، آمده است که «پاکستان در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم افغانستان قرار دارد.»

وزارت امور خارجه ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با ابراز مراتب انزجار از این اقدام تروریستی که افراد عادی خصوصاً دانش آموزان و دانشجویان را مورد حمله قرار داد به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحین این اقدام تروریستی سلامتی مسئلت کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که «مدرسه‌ای در غرب کابل هدف حمله وحشیانه تروریستی و فرقه گرا گرفته و تعداد زیاد دانش آموزان دبیرستان دخترانه سیدالشهدا(ع) شهید یا زخمی شده اند.»

سفارت جمهوری ایران در کابل با محکوم کردن انفجار مقابل مدرسه دخترانه در کابل این اقدام را غیر اسلامی و غیر انسانی خواند و افزود که «اطمینان داریم که اهداف شوم عوامل اینگونه جنایت‌ها محقق نشده و خشونت‌های فرقه‌ای در افغانستان شکل نخواهد گرفت.»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.